Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 6 / 2024

BRANŞAMENT LA GAZRacordarea la sistemul de distribuţie a gazelor naturale

F.A. Consilier /

Racordarea la sistemul de distribuţie a gazelor naturale

Transportul şi comercializarea gazelor naturale sunt realizate în ţara noastră prin intermediul a două societăţi: Distrigaz Sud, filială a Grupului Gaz de France şi E.ON Gaz România, parte a grupului german E.ON

Distrigaz Sud asigură furnizarea gazelor naturale în partea de sud a ţării, în timp ce E.ON Gaz România în peste 20 de judeţe din partea de nord a ţării, din Transilvania, Moldova, Maramureş şi Banat.

Distribuţia de gaze naturale este un domeniu reglementat, reprezentând un serviciu public, de interes naţional. Ca să vă racordaţi la sistemul de distribuţie a gazelor naturale trebuie să parcurgeţi o serie de paşi.

Racordarea în partea de sud a ţării - prin "Distrigaz Sud"

Primul pas îl reprezintă completarea şi depunerea cererii tip de acces la sistemul de distribuţie. Sunt trei tipuri de cereri: pentru persoane fizice, pentru persoane juridice şi pentru asociaţiile de proprietari.

Pasul doi este reprezentat de stabilirea soluţiei tehnice de racordare.

În baza cererii dumneavoastră un reprezentant al "Distrigaz Sud Reţele" va face o vizită de lucru la adresa unde se află imobilul pentru care aţi solicitat racordarea la sistemul de distribuţie. La faţa locului, reprezentantul companiei de gaz stabileşte soluţia tehnică optimă de racordare, precum şi valoarea estimativă a lucrării şi actele necesare. Actele necesare pentru racordare le veţi putea înmâna reprezentantului Distrigaz sau le mai puteţi transmite prin poştă la adresa comunicată de acesta.

Pasul trei îl constituie executarea extinderii de conductă. "Distrigaz Sud Reţele" va face un studiu de prefezabilitate şi o analiză de rentabilitate. Dacă investiţia lucrării nu este economic justificată, clientul va participa la cofinanţarea lucrării în măsura rentabilităţii ei. Altfel, costurile lucrării de extindere a conductei vor fi suportate de societatea "Distrigaz". În maxim două săptămâni veţi primi prin poştă, la adresa comunicată de dumneavoastră, următoarele documente:

- documentul tip semnat de Distrigaz Sud Reţele (acordul de acces la Sistemul de Distribuţie) însoţit de schiţa cu soluţia tehnică de alimentare;

- contract cofinanţare (în două exemplare) - în cazul cofinanţării;

- contract racordare (în două exemplare);

- nota de plată (tarif racordare).

La rândul dumneavoastră trebuie să trimiteţi către Distrigaz Sud Reţele câte un exemplar din următoarele acte:

- contract de cofinanţare semnat, fiind necesar să achitaţi 30% din valoarea estimată cu care participaţi la cofinanţarea lucrării de extindere a conductei;

- dovada plăţii tarifului de racordare.

Termenul de execuţie depinde de complexitatea lucrării.

Responsabilul de lucrare al "Distrigaz Sud Reţele" va sta la dispoziţia dumneavoastră pentru orice informaţii privind stadiul lucrării (obţinerea de avize, autorizaţie de construire, execuţia lucrării).

Pasul patru este reprezentat de racordarea branşamentului în conducta existentă. În maxim două saptămâni se vor transmite prin poştă, la adresa comunicată de dumneavoastră, următoarele acte: documentul tip semnat de "Distrigaz Sud Reţele" (acordul de acces la Sistemul de Distribuţie) însoţit de schiţa cu soluţia tehnică de alimentare; contract racordare (în două exemplare); nota de plată (tarif racordare).

Beneficiarul are obligaţia să transmită prin poştă, la "Distrigaz Sud Reţele", un exemplar din contractul de racordare semnat şi dovada plăţii tarifului de racordare.

Lucrările de execuţie a branşamentului sunt realizate de Distrigaz Sud Reţele sau de către o societate parteneră după obţinerea Autorizaţiei de construire pentru branşament (certificat urbanism şi avize), emisă de Primărie.

Pasul cinci este reprezentat de executarea instalaţiei de utilizare. Instalaţia de utilizare se află după postul/staţia de reglare-măsurare sau robinetul de branşament, după caz. Denumirea de instalaţie de utilizare este folosită atât pentru imobilele la curte cât şi pentru apartamentele din blocurile de locuinţe (separare cu coloană pe casa scării sau instalaţia comună a Asociaţiei de Proprietari).

În baza acordului de acces la Sistemul de Distribuţie emis de către "Distrigaz Sud Reţele" puteţi contacta o firmă autorizată de Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) care va întocmi documentaţia necesară, va aviza proiectul la "Distrigaz Sud Reţele", va executa instalaţia şi va recepţiona, împreună cu reprezentantul Distrigaz lucrările executate.

Proiectarea şi executarea instalaţiei de utilizare vor fi făcute numai de către agenţii economici autorizaţi de ANRE, conform prevederilor legislaţiei în vigoare. Aveţi libertatea alegerii constructorului pentru execuţia instalaţiei de utilizare fără a avea obligaţia de a alege aceeaşi firmă care execută branşamentul.

Ultimul pas pentru racordarea la Sistemul de Distribuţie îl reprezintă punerea în funcţiune a branşamentului, care va avea loc doar după recepţia lucrării de către "Distrigaz Sud Reţele". Instalaţia de utilizare va fi pusă în funcţiune doar după recepţia lucrării şi montarea, de către "Distrigaz Sud Reţele", a contorului de gaze.

Orice persoană fizică sau juridică trebuie să încheie un contract de furnizare a gazelor naturale cu unul din furnizorii licenţiaţi ANRE. Punerea în funcţiune a instalaţiei de utilizare presupune obligatoriu existenţa acestui contract.

Domnul Bogdan George Carpov, ataşat de presă la Serviciul Comunicare Externă al "Distrigaz Sud", spune că problemele de racordare sunt evitate dacă branşamentele sunt realizate de firme autorizate care respectă toate normele în domeniu.

Racordarea în partea de nord a ţării - prin "E. ON Gaz"

Pentru a putea beneficia de serviciile companiei "E. ON Gaz România" clienţii casnici (care achiziţionează gaze pentru consumul casnic propriu, inclusiv încălzirea locuinţei) trebuie să se adreseze unuia dintre cele 35 de Centre de Relaţii Clienţi, iar cei non casnici la sediul regiunii, pentru a completa Cererea de Acord Acces. În ceea priveşte responsabilităţile sale, compania va efectua toate demersurile pentru ca solicitantul să obţină acordul de acces în timp util. Taxa pentru analizarea cererii şi emiterea acordului de acces este de 10 lei (fără TVA) pentru persoanele fizice.

După obţinerea Acordului de Acces la sistemul de dis-tribuţie se încheie şi Contractul de Racordare - pentru extinderi de conducte şi realizarea branşamentelor şi se achită de către solicitant tariful de racordare în termenul prevăzut în contract.

Valoarea tarifului de racordare depinde de mai mulţi factori cum ar fi: costurile impuse de legislaţia în vigoare pentru obţinerea autorizaţiei de construire şi a avizelor de la deţinătorii de utilităţi (apă, canal, energie electrică, telecomunicaţii, energie termică, etc.), debitul de gaze naturale solicitat, diametrul şi lungimea branşamentului, materialul conductei de branşament, categoria terenului în care va fi pozat branşamentul.

Cu ajutorul firmelor agreate ANRE se realizează proiectul pentru instalaţia de utilizare. Firma va întocmi pentru beneficiar documentaţia necesară, va aviza proiectul, va solicita recepţia şi punerea în funcţiune a instalaţiei de utilizare la E.ON Gaz România. Firma aleasă de beneficiar şi agreată de ANRE va executa lucrarea pentru instalaţia interioară.

Termenul de realizarea a branşamentelor de gaze naturale este cuprins între 90 şi 120 de zile, de la data efectuării plăţii tarifului de racordare de către solicitant.

Ultima etapă constă în semnarea Contractului de Furnizare, montarea contorului şi punerea în funcţiune a instalaţiei.

O mare parte a timpului de realizare a branşamentelor este alocat obţinerii certificatelor de urbanism, a avizelor de la deţinătorii de utilităţi subterane şi apoi a autorizaţiei de construire, subliniază doamna Francis-ka Zsigmond, purtător de cuvânt al "E.ON Gaz România" SA. Domnia sa afirmă: "În prezent există discuţii între toate părţile implicate pentru reducerea timpului de eliberare a avizelor necesare. Totodată, recomandăm solicitanţilor să se adreseze din timp companiei noastre pentru realizarea branşamentelor. "

Separarea consumului faţă de Asociaţia de Proprietari

În cazul în care doriţi să separaţi consumul dumneavoastră de cel al Asociaţiei de Proprietari aveţi nevoie de următoarele acte, în cazul persoanelor fizice:

a) copie de pe B.I./C.I.;

b) copie de pe actul de deţinere a spaţiului/închiriere, cu acordul coproprietarilor sau al proprietarilor (după caz) şi copii B.I.(C.I.) ale acestora;

c) acordul investitorului conductei/branşamentului/coloanei de gaze naturale (după caz);

d) acordul Asociaţiei de Proprietari, semnat de reprezentantul legal, în conformitate cu Legea nr. 114/1996

În cazul persoanelor juridice societatea Distrigaz va solicita următoarele acte:

a) copie de pe certificatul de înmatriculare;

b) copia actului de deţinere a spaţiului/închiriere, cu acordul coproprietarilor sau al proprietarilor (după caz) şi copii B.I.(C.I.) ale acestora;

c) acordul Asociaţiei de Proprietari, în conformitate cu Legea nr. 114/1996 (după caz);

d) acordul investorului conductei/branşamentului/coloanei de gaze, (după caz);

Modificarea instalaţiei de utilizare

Pentru a putea obţine acordul de modificare a instalaţiei de utilizare, Distrigaz vă va solicita următoarele acte, pentru persoane fizice:

a) copie de pe B.I./C.I.;

b) copie de pe actul de deţinere a spaţiului/ închiriere, cu acordul coproprietarilor sau al proprietarilor (după caz) şi copii B.I./C.I. ale acestora;

Persoanele juridice trebuie să prezinte următoarele acte:

a) copie de pe certificatul de înmatriculare;

b) copie de pe actul de deţinere a spaţiului/închiriere, cu acordul coproprietarilor sau al proprietarilor (după caz) şi copii B.I./C.I. ale acestora.

Racordarea imobilului la sistemul de distribuţie gaze prin Distrigaz Sud

Dacă doriţi să racordaţi un imobil la sistemul de distribuţie a gazelor naturale aveţi nevoie de câteva acte pentru a putea obţine acordul de acces la sistemul de distribuţie.

Pentru persoanele fizice sunt necesare următoarele acte:

a) copie de pe B.I./C.I.;

b) copie de pe actul de deţinere a spaţiului (pentru adresa unde se doreşte racordarea)/închiriere, cu acordul coproprietarilor sau al proprietarilor(după caz) şi copii B.I.(C.I.) ale acestora;

c) acordul Asociaţiei de Proprietari, semnat de reprezentantul legal, în conformitate cu Legea nr. 114/1996 (după caz);

d) acordul investitorului conductei/branşamentului/coloanei de gaze naturale (în funcţie de caz).

În vederea obţinerii de la primării a Autorizaţiei de construire, pentru situaţia în care este necesară realizarea unei instalaţii de racordare în conducta stradală, trebuie să prezentaţi următoarele acte:

a) copia legalizată a actului de proprietate (pentru adresa unde se doreşte racordarea)/închiriere, cu acordul coproprietarilor sau al proprietarilor (după caz) şi copii B.I./C.I. ale acestora;

b) intabularea dreptului de proprietate - numai pentru imobilele situate în Bucureşti, în sectoarele 1 şi 6;

c) declaraţie notarială pe propria răspundere referitoare la inexistenţa litigiilor în ceea ce priveşte imobilul;

d) planuri de încadrare în zonă (plan reţele/topo) cu viza cadastru, în câte două exemplare scara 1:500 şi 1:2000 (pentru sectorul 4, Bucureşti este necesară viza în original), ce se eliberează de către Proiect Bucureşti, str. Academiei nr.3-5;

e) certificat rol fiscal - numai pentru imobilele situate în Bucuresti, sectoarele 3, 4 şi 6;

În cazul în care primăriile solicită şi alte documente, Distrigaz îşi rezervă dreptul de a le solicita.

Pentru persoanele juridice sunt necesare următoarele acte:

a) copie de pe certificatul de înmatriculare;

b) copia actului de deţinere a spaţiului (pentru adresa unde se doreşte racordarea)/închiriere, cu acordul coproprietarilor sau al proprietarilor (după caz) şi copii B.I.(C.I.) ale acestora;

c) acordul Asociaţiei de Proprietari, în conformitate cu Legea nr. 114/1996 (după caz);

d) acordul investitorilor la conducta stradală/branşament/coloana de gaze, (după caz);

În vederea obţinerii de la primării a Autorizaţiei de construire, pentru situaţia în care este necesară realizarea unei instalaţii de racordare în conducta stradală, se vor prezenta următoarele:

a) copii legalizate ale actelor de proprietate .

b) intabularea dreptului de proprietate - numai pentru imobilele situate în Bucureşti, Sectoarele 1 şi 6;

c) declaraţie notarială pe proprie răspundere referitoare la inexistenţa litigiilor în ceea ce priveşte imobilul pentru care se doreşte racordarea;

d) planuri cadastrale (plan reţele/topo) cu viza cadastru, în câte două exemplare scara 1:500 şi 1:2000 (pentru sectorul 4, Bucureşti, este necesară viza în original), ce se eliberează de către Proiect Bucureşti (str. Academiei nr.3-5);

e) certificat de rol fiscal - pentru imobilele situate în Bucureşti, sectoarele 3, 4 şi 6;

De asemenea, în cazul în care primăriile solicită şi alte documente, Distrigaz îşi rezervă dreptul de a le solicita.

Ştirile zilei

Revista
BURSA Construcţiilor

Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

Locuinţe

Piaţa Imobiliară

Amenajări

Smart City

Fotoreportaj

Preţuri

Finanţare

Investiţii

Consilier

Companii

Internaţional