Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 5 / 2024

CALITATE ÎN IZOLAŢIIProduse ecologice cu consum redus de energie

F.A. Materiale /

Mircea Popescu, director general al "Hirsch Porozell", caracterizează piaţa prin cerere crescută, marcată şi de faptul că a crescut grosimea stratului izolator cu 20%

Mircea Popescu, director general al "Hirsch Porozell", caracterizează piaţa prin cerere crescută, marcată şi de faptul că a crescut grosimea stratului izolator cu 20%

Tot mai mult, companiile din piaţa termo-fono-hidroizolaţiilor se implică în activităţi de eficientizare a consumului de energie şi de protecţie a mediului. Aceasta atât în ceea ce priveşte propriile unităţi de producţie, cât şi în realizarea de produse care să contribuie la reducerea consumului de energie, precum şi în activităţi care să încurajeze protecţia mediului.

Astfel, "Henkel" a dezvoltat un program la nivel global pentru optimizarea procesului de producţie astfel încât consumul de energie să fie cât mai redus. Potrivit doamnei Lavinia Ciurtin, marketing manager Divizia Adezivi, fabricile "Henkel" din România respectă standardele europene şi normele de mediu în vigoare. La fiecare şase luni o firmă autorizată controlează şi măsoară emisiile de gaze de ardere ale arzătoarelor şi emisiile de pulbere în suspensie pentru filtrele utilajelor din fabrici. În plus, se mai măsoară şi nivelul zgomotului şi calitatea apelor reziduale.

Respectând principiul "Cea mai curată energie, este aceea pe care nu o consumăm", Saint-Gobain Isover România este implicată activ atât ca realizator, cât şi ca sponsor într-o serie de acţiuni menite să aducă în atenţia specialiştilor şi a publicului larg legătura dintre izolarea termică, consumul de energie şi protecţia mediului, ne spune Gabriel Golumbeanu, brand & communication manager "Saint-Gobain Isover Romania" SRL. Compania organizează anual Concursul Internaţional Isover pentru Studenţii la Arhitectură (anul acesta a avut loc în Croaţia cea de a V-a ediţie), concurs ce are ca temă dezvoltarea de diverse construcţii cu respectarea standardului de casă pasivă.Temele din anii trecuţi au abordat subiecte diverse precum: realizarea unui hotel pasiv în Bulgaria, transformarea unei hale industriale într-o discotecă, realizarea unei case pasive unifamiliale sau proiectarea unei şcoli pasive.

De asemenea a fost lansat în acest an primul ghid în limba română de realizare a unei case pasive, ghid care poate fi descărcat de pe site-ul companiei.

La acestea se adaugă o serie de evenimente şi conferinţe ce urmăresc o mai bună cunoaştere a "bunei practici" în domeniul termo şi fonoizolaţiilor, precum şi prezentarea trendurilor în domeniu din Uniunea Europeană, mai afirmă Gabriel Golumbeanu.

Obiectivul principal al "Rehau" este să ofere soluţia completă pentru "Casa cu consum zero litri" în privinţa echipamentelor şi sistemelor care îi dau viaţă, fără alt consum energetic decât cel din surse regenerative: încălzirea şi răcirea locuinţei prin intermediul pompelor de căldură, prepararea apei calde şi încălzirea piscinei cu panouri solare, energia electrică necesară acestor echipamente cu ajutorul panourilor fotovoltaice. Din acest întreg, ne spune Sorin Stan, director vânzări "Rehau", lipseşte deocamdată panoul fotovoltaic, deoarece, pe de o parte nivelul său de dezvoltare tehnologică nu este încă suficient de ridicat pentru a oferi un raport cost de investiţie/eficienţă mulţumitor, iar pe de altă parte legislaţia din România în domeniu este departe de cerinţele utilizării unui astfel de sistem. "Totuşi, am convingerea că în aproximativ doi ani lucrurile se vor schimba în această privinţă.

Oricum, în contextul actual ne putem aştepta oricând la surprize de proporţii în domeniul inovării surselor de energie regenerativă. Ne confruntăm deja cu o criză energetică, iar crizele sunt cele mai prolifice generatoare de soluţii", afirmă Sorin Stan.

Orice furnizor profesional de materiale pentru etanşare şi izolare trebuie să dezvolte soluţii, produse şi tehnologii în ceea ce priveşte protecţia mediului, siguranţa la aplicare şi în exploatare precum şi eficientizarea consumului de energie, este de părere Dorin Spătaru, administrator "Selena România". Domnia sa menţionează trei aspecte importante referitoare la produsele companiei: Încă din 2006 a fost lansat Sistemul TYTANTM Euro-Window care reprezintă pasul spre o nouă generaţie de etanşări fiind o soluţie modernă de etanşare şi izolare cu cinci niveluri de acţiune: barieră împotriva penetrării aerului, penetrării vaporilor, acţiunii apei, izolare termică eficientă, durabilitate şi prevenirea pierderilor. În luna mai 2008 a fost lansată singura clasă de spume poliuretanice din România cu 0% emisii de MDI - CLASA TYTANTM O2 (Certificat de Institutul SP Provning Forsking din Suedia). În plus, compania a eliminat dintre materiile prime care intră în componenţa spumelor poliuretanice acei compuşi care au fost interzişi de reglementările Uniunii Europene. Această reglementare obligatorie pentru toate statele membre inclusiv România, începând cu luna iulie 2008, obligă pe toţi furnizorii europeni sau locali de spume poliuretanice să renunţe la folosirea anumitor compuşi consideraţi a avea efecte dăunătoare.

Eficientizarea consumului de energie şi protecţia mediului reprezintă una dintre cele mai importante preocupări ale grupului "Rockwool" la nivel internaţional. Cea mai ieftină soluţie de eficientizare a utilizării energiei este chiar reducerea consumului de energie, iar aceasta se poate obţine prin izolarea termică corectă şi suficientă a clădirilor. Circa 40% din consumul total de energie la nivel mondial se datorează clădirilor. Consumul de energie pentru încălzirea sau răcirea spaţiilor în clădiri poate fi redus cu până la 90% folosind tehnologiile de izolare termică deja existente.

"Rockwool", fiind unul dintre cei mai mari producători de materiale termoizolatoare, promovează în mod activ tehnologiile de eficientizare ale energiei promovând, printre altele, realizarea de case pasive.

Horea Cosma, sales manager la "Rockwool Romania", ne spune că o izolaţie termică de 250 mm cu materiale Rockwool, pe durata de viaţă a construcţiei de 50 de ani, conduce la economisirea unei cantităţi de energie primară de 128 de ori mai mare decât energia folosită pentru producţia materialului necesar (inclusiv transportul şi depozitarea). Balanţa cheltuielilor cu energia devine pozitivă după numai cinci luni de la izolare.

Compania "Ecocel" realizează termo-izolaţii cu celuloză - produs ecologic biodegradabil. Prin însăşi preocuparea de a dezvolta o piaţă absolut nouă în România, dovedeşte o responsabilizare mărită pentru a promova produse şi servicii care susţin eficientizarea consumului de energie şi protecţia mediului, susţine Radu Ştefănescu, managing partner "Ecocel". Pentru obţinerea celulozei se folosesc doar 5% din cantitatea de energie necesară producerii aceleiaşi cantităţi de materiale de termoizolaţie tradiţionale.

Preocupările "Atlas Corporation" legate de eficientizarea consumului de energie sunt de promovare a avantajelor folosirii termosistemului, precum şi lansarea conceptului de "casă pasivă", ne spune Eduard Popişteanu, marketing manager al companiei. Cel mai nou produs ecologic lansat de firmă este "Apla Wood Care" şi a fost conceput tocmai pentru a respecta normele europene de mediu. Acesta este un email pe bază de apă care are multe proprietăţi: este ecologic, nu îngălbeneşte, se usucă rapid, are putere mare de acoperire, are o aderenţă excelentă pe suprafeţe din lemn, beton, metal, pereţi şi PVC.

Produsele "Final Distribution" urmăresc eficientizarea în realizarea construcţiilor, asigurarea unei durabilităţi cât mai mari pentru acestea, ne spune Bianka Dobre, director de marketing al companiei. În ce priveşte materia primă, produsele din gama "Delta" folosesc atât materie primă pură, cât şi material regenerat, subliniază doamna Dobre.

Sloganul "Swisspor" este "saving energy" (să economisim energia), iar compania însăşi nu este un producător energofag. "Cu toate acestea promovăm conceptul de - unul dintre produse, LambdaPor, fiind chiar creator de tendinţe (trend-setter) şi din acest motiv", ne spune Marian Şerban, director general adj. la "Swisspor".

Produsele companiei contribuie decisiv la reducerea consumurilor energetice şi a emisiilor de noxe aferente producerii energiei prin surse convenţionale. "Swisspor" este în Europa un deschizător de drumuri pe teme ca "minergie" sau "case pasive". Domnul Şerban subliniază că şi în România, firma va continua efortul de popularizare a acestor concepte.

Preocupările "Policolor" sunt majore şi cu implicaţii directe în reducerea consumurilor de energie prin furnizarea de sisteme ce conduc direct la acest gen de economii, dar şi din punct de vedere al protecţiei mediului prin adaptarea în mod constant a produselor şi tehnologiilor către cerinţele europene. Aceasta înseamnă în mod special realizarea de produse pe bază de apă şi renunţarea la cele pe bază de solvent, afirmă Tiberiu Andrioaiei, director al Diviziei Deko Professional "Policolor".

În ceea ce priveşte eficientizarea consumului de energie, "Topanel" face eforturi pentru popularizarea pe piaţa românească a panourilor Metenergy, panouri de acoperiş care integrează module foto-voltaice şi care pot asigura cerinţele de energie ale unui imobil prin utilizarea luminii solare.

Victor Moisescu, director general al "Woodcote România", ne-a declarat că firma pe care o reprezintă este orientată spre introducerea pe piaţă a unor produse de calitate şi a unor sisteme eficiente de izolare. Ca şi acţiuni legate de protecţia mediului, angajaţii au început să colecteze hârtia pe care o folosesc şi să o ducă la centrele de reciclare, iar în timp "sperăm că vom implementa şi alte activităţi de acest gen", afirmă domnul Moisescu.

Majoritatea produselor "Geocelpro" sunt parte a sistemelor care ajută la scăderea consumului de energie şi în acelaşi timp sunt conforme cu standardele europene de protecţie a mediului, susţine Silviu Ghinea, director general. "Companiile ale căror branduri le reprezentăm pe piaţa românească sunt implicate în dezvoltarea de tehnologii care să ajute la eficientizarea consumului de energie, şi a protecţiei mediului, implicare răsplătită prin distincţii de către organizaţii ce luptă pentru protecţia mediului", ne-a declarat Silviu Ghinea.

Folosirea spumei poliuretanice rigide în izolaţii determină economii considerabile de energie de până la 60% faţă de un consum anterior izolării, având cel mai mic coeficient termic dintre toate materialele folosite la izolaţii, afirmă Mihai Nichita, administrator "Sinaqua". Becurile cu incandescenţă sunt suficiente pentru încălzirea unei case, izolată pe interior cu acest produs, de la mansardă până la parter. Produsul este 100% ecologic (ceea ce permite izolarea pereţilor pe interior), subliniază domnul Nichita.

Totodată, administratorul "Sinaqua" susţine că un sprijin deosebit ar putea veni din partea factorilor de decizie din construcţii (arhitecţi, constructori) pentru introducerea în proiecte a sistemelor eficiente de izolaţii, calitativ superioare, ecologice, de mare productivitate, cu durată de viaţă practic nelimitată, asigurarea de fonduri pentru activitatea de reabilitare termică.

Managementul companiei "Dialust 2000" este preocupat atât de reducerea consumurilor de agenţi energetici, cât şi de materiale compozite prin optimizarea fabricaţiei ca timp, şi organizare conducând la reducerea termenelor de livrare şi, implicit, la mulţumirea partenerilor de afaceri. Tehnologia de fabricaţie utilizată la producerea panourilor termoizolante din punct de vedere al protecţiei mediului este ecologică, permanent acordându-se atenţie mediului ambiental, afirmă Costel Maghear, directorul de marketing "Dialust 2000".

Preocupările "Bauder" în domeniul protecţiei mediului vizează realizarea de produse total ecologice şi eliminarea tuturor deşeurilor ce ar putea dăuna mediului. În plus, prin sistemele de acoperiş cu vegetaţie este transpusă vegetaţia pe acoperiş.

Dintre preocupările firmei în domeniul consumului de energie, Abram Arpad, directorul general al "Bauder" aminteşte realizarea unor produse care să se poată aplica cu un consum minim de energie. Consumul de energie este redus prin utilizarea sistemelor de termoizolaţii poliuretanice care au un coeficient de transfer termic foarte bun.

Un semnal de alarmă, consideră Mihai Nichita, administratorul "Sinaqua", este apariţia de firme de izolaţii cu spumă poliuretanică ce lucrează fără a avea agrement tehnic, fără personal calificat, fără un aviz tehnic.

Acest aspect îl preocupă şi pe Mircea Popescu, director general al "Hirsch Porozell": "Suntem preocupaţi în primul rând de respectarea standardelor europene de produs de către ceilalţi jucători din piaţă. Constatăm că, în mod frecvent, 90% din producători emit certificate de conformitate pentru produs şi marchează cu semnul CE produsele fără a efectua determinările prevăzute de standard. În fapt, aceşti producători, înşală consumatorul în mod deliberat. Suntem îngrijoraţi pentru că acţiunea acestor producători poate dăuna polistirenului expandat în ansamblu, acesta riscând să fie perceput de către consumatori ca fiind un material slab, neconform şi neadecvat scopului în care este folosit".

Ştirile zilei

Revista
BURSA Construcţiilor

Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

Locuinţe

Piaţa Imobiliară

Amenajări

Materiale

Fotoreportaj

Preţuri

Finanţare

Investiţii

Legea

Internaţional