"Cumpărătorii cer un spaţiu dedicat pentru amenajarea unui home office"
Materiale / 11 martie 2022
Una dintre cerinţele actuale ale cumpărătorilor din piaţa imobiliară este existenţa unui spaţiu dedicat pentru amenajarea unui home office, ţinând cont de noul trend al muncii în sistemul hibrid, care se va menţine, consideră Răzvan Popa, Director Executiv Alusystem.
Domnia sa ne-a spus, într-un interviu, că probelemele industriei în care activează vin din două direcţii total diferite, dar care cumulate amplifică incertitudinea în care trăim: "Lipsa disponibilităţii materiei prime este o criză nemaîntâlnită în secolul vitezei, care duce la creşteri exponenţiale ale preţurilor materiei prime.
Ce înseamnă o criză a energiei peste această situaţie? Rezilienţa cred că este răspunsul pentru a putea trece peste următoarea perioadă. După ce pui pe masă aceste probleme, lipsa forţei de muncă calificată parcă nu mai este atât de tragică, dar suprapusă cu problemele menţionate anterior face situaţia şi mai dificilă".
(Interviu cu Răzvan Popa, Director Executiv Alusystem)
Reporter: După doi ani de pandemie, putem spune că piaţa imobiliară este într-un boom şi că va urma o cădere?
Răzvan Popa: Post pandemie am învăţat să fim reticenţi cu predicţiile, se pare că toate paradigmele se schimbă, prin urmare şi paradigma boom-ului imobiliar se poate schimba. Sunt multe proiecte imobiliare în curs de dezvoltare în acest moment şi această creştere este corelată cu toate industriile şi susţinută de creşterea economică naţională. Există posibilitatea ca următoarea cădere (ca volum) să fie generată de lipsa materialelor şi nicidecum de scăderea cererii în această piaţă.
Reporter: A crescut foarte mult cererea în domeniu, având în vedere că cei mai mulţi dintre noi lucrează de acasă?
Răzvan Popa: Cred că s-a schimbat foarte mult paradigma spaţiului locativ. Reşedinţa noastră a devenit mai mult decât un dormitor şi funcţiunea apartamentelor/caselor în care eram obişnuiţi să trăim s-a schimbat. Prin urmare, a apărut cererea şi dorinţa permanentă de mai mult spaţiu, sau pur şi simplu nevoile noastre s-au schimbat referitor la valorile unei locuinţe.
Reporter: Cum au evoluat anul trecut preţurile imobilelor, atât pe piaţa rezidenţială, cât şi în cea de birouri? Cum au evoluat costurile de construcţie, pe fondul inflaţiei?
Răzvan Popa: Cred că în măsura să răspundă exact despre creşterea preţurilor de tranzacţie sunt agenţiile de specialitate, dar cu siguranţă preţul imobilelor a crescut substanţial, prin prisma creşterii preţurilor de construcţie. Acestea au crescut substanţial şi din păcate creşterea nu este corelată cu inflaţia. Ar fi fost bine să avem creşteri cu o cifră procentuală, dar sunt cazuri în care unele materiale au crescut cu 130%, în ultimul an. Trăim într-o piaţă extrem de volatilă, în care preţurile pot varia cu zeci de procente de la săptămână la săptămână. Spre exemplu, ofertele furnizorilor de aluminiu sau oţel au ajuns să fie valabile doar 24 de ore de la comunciarea preţului.
Reporter: Cum s-a restructurat această piaţă?
Răzvan Popa: Nu ştiu dacă discutăm încă de o restructurare a pieţei. Cred că mai degrabă discutăm de o restructurare a nevoilor consumatorului în această piaţă. Cumpărătorul şi-a schimbat priorităţile cu privire la spaţiul locativ, dar în esenţă piaţa continuă să fie ofertantă pentru toate profilurile de clienţi.
Se observă o orientare a cumpărătorilor către spaţiile luminoase şi generoase şi o atenţie sporită asupra locuinţelor cu un grad mare de izolare termică, astfel salvarea energiei nu mai este doar o sintagmă de marketing, ci devine realitate.
Reporter: Ce tendinţe sunt în domeniu, mai ales pe segmentul pe care activaţi?
Răzvan Popa: După cum am menţionat, se observă o atenţie a cumpărătorilor asupra coeficienţilor de transfer termic, astfel încât costurile de operare a spaţiilor să fie reduse. De asemena, se doresc spaţii luminoase cu zone de tip terasă sau chiar grădină cât mai generoase. Chiar şi în zona de office avem exemple de clădiri ce schimbă arhitectura faţadei pentru a obţine mai multe terase şi spaţii deschide.
Reporter: Cum evaluaţi nivelul forţei de muncă în domeniul imobiliar?
Răzvan Popa: În continuare cererea este mai mare decât oferta disponibilă pe piaţa forţei de muncă, prin urmare nivelul forţei de muncă nu este la nivelul pe care ni-l dorim şi facem eforturi permanente pentru calificarea acesteia, în vederea obţinerii performanţei. Tehnologizarea permanentă este o soluţie necesară în această perioadă în care piaţa forţei de muncă este atât de volatilă.
Reporter: Care sunt problemele sectorului? Ce obstacole întâmpinaţi în activitatea dumneavoastră şi cum ar putea să fie soluţionate acestea?
Răzvan Popa: În momentul de faţă, probelemele din industria noastră vin din două direcţii total diferite, dar care cumulate amplifică incertitudinea în care trăim. Lipsa disponibilităţii materiei prime este o criză nemaîntâlnită în secolul vitezei, care duce la creşteri exponenţiale ale preţurilor materiei prime. Ce înseamnă o criză a energiei peste această situaţie? Rezilienţa cred că este răspunsul pentru a putea trece peste următoarea perioadă. După ce pui pe masă aceste probleme, lipsa forţei de muncă calificată parcă nu mai este atât de tragică, dar suprapusă cu problemele menţionate anterior face situaţia şi mai dificilă. Soluţia nu cred că trebuie să vină de la o terţă persoană, ci cred că noi, ca indivizi şi companiile pe care le reprezentăm trebuie să dăm dovadă de rezilienţă, de înţelegere şi etică profesională în perioada asta şi împreună să trecem peste momentele dificile pe care urmează să le traversăm.
Reporter: Ce perspective are piaţa noastra imobiliară şi de construcţii?
Răzvan Popa: Piaţa imobiliară şi de construcţii are perspective bune şi foarte bune. În continuare avem atât de multe de făcut în România încât această industrie are ani buni de muncă asiduă în faţă.
Nu trebuie decât să ne uităm în ţările vestice şi să vedem unde trebuie să ajungem. Este suficient să călătoreşti în Europa câteva săptămâni şi să te întorci. Iar la întoarcere vii plin de idei şi realizezi cât de mult avem de recuperat.
Reporter: Care sunt perspectivele companiei în piaţa de office şi cea rezidenţială, in 2022?
Răzvan Popa: Am intrat în 2022 cu 70% din capacitatea de producţie contractată. În momentul de faţă 75% dintre proiectele contractate sunt proiecte rezidenţiale şi doar 25% office sau alte funcţiuni. Sunt semne să se mai echilibreze puţin balanţa, dar predominante vin la ofertare proiectele rezidenţiale. În 2021 am făcut acest schimb de strategie către zona de rezidenţial folosind tehnologia şi knowhow-ul acumulat în zona de office/premium, iar acum se observă că a fost o strategie câştigătoare.
Reporter: Tranziia de pe piaţa birourilor pe cea rezidenţială este un efect al pandemiei?
Răzvan Popa: Cu siguranţă tranziţia de pe piaţa de office către cea rezindenţială a fost un efect al pandemiei. Una dintre cerinţele actuale ale cumpărătorilor este existenţa unui spaţiu dedicat pentru amenajarea unui home office, ţinând cont de noul trend al muncii în sistemul hibrid, care se va menţine.
Reporter: La ce proiecte lucraţi acum şi ce obiective de investiţii aveţi pentru acest an?
Răzvan Popa: În momentul de faţă avem proiecte rezidenţiale în valoare de peste 14 milioane de euro cu cei mai mari investitori din piaţă, iar în zona de office sunt contractate două proiecte în valoare de peste 6 milioane de euro. În acest an investim în tehnologie şi în resursa umană. Este singura soluţie de a diminua efectul creşterii preţurilor, ce pare că nu se mai opreşte. Doar prin soluţii de inginerie şi tehnologizare se poate oferi valoare adăugată serviciilor noastre.
Reporter: Ce cifră de afaceri estimaţi pentru acest an, comparativ cu cea din 2021?
Răzvan Popa: Pentru 2022 estimăm o creştere cu 20% a cifrei de afaceri faţă de 2021.
Reporter: Mulţumesc!