Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 5 / 2024

Fonduri europene: Probleme legate de amânarea sesiunilor de depunere a proiectelor

F.A. Consilier /

Bogdan Zaval, consultant pentru fonduri europene

România trece prin momente dificile din cauza crizei financiare şi acest lucru se observă şi în absorbţia fondurilor europene. Cei mai mulţi bani din fondurile structurale sunt alocaţi infrastructurii publice, iar o mică parte pentru investiţii productive şi servicii, adică întreprinzătorilor privaţi.

Pentru o mai bună absorbţie, autorităţile au hotărât publicarea unor calendare de lansare a sesiunilor pentru depunerea proiectelor. Scopul acestor calendare ar fi acela ca beneficiarii să aibă timp să-şi pregătească proiectele şi să poată estima în timp util cât va dura investiţia. S-a observat de-a lungul timpului că aceste calendare nu se respectă, iar pentru unele sesiuni depunerile au tot fost amânate.

Durata extrem de lungă în evaluarea proiectelor

Dacă depunem astăzi un proiect de investiţii şi primim răspunsul peste un an ce ar trebui să facem? Un an este un timp extrem de lung pentru menţinerea tuturor condiţiilor menţionate în planul de afaceri şi studiu de fezabilitate pentru realizarea investiţiei. Acest lucru este şi mai profund resimţit în actuala criză. Băncile acordau în alte condiţii credite anul trecut. Garanţiile pentru un credit la care ne gândisem cu un an în urmă şi-au modificat valoarea de piaţă, iar banca ne solicită garanţii suplimentare. Bugetele pe care le-am introdus în planul de afaceri au fost întocmite la un curs euro mai mic decât cel actual. Aces­tea sunt numai câteva din problemele care ne-ar duce cu gândul că o nouă evaluarea a proiectului va trebui realizată făcându-se ajustările necesare sau chiar să luăm în calcul nesemnarea unui astfel de contract. De asemenea, piaţa produselor şi serviciilor, înregistrează o scădere, iar previziunile noastre actuale sunt mult mai modeste, rezultând indicatori financiar-economici mult mai mici.

Prelungirea termenelor pentru semnarea contractelor

Se discută întruna despre îmbunătăţirea procesului de absorbţie a fondurilor europene, dar măsurile întârzie să apară. Semnale au fost trase de nenumărate ori de consultanţi cu experienţă, care au expus problemele cu care se confruntă atunci când elaborează, depun şi implementează proiectele de investiţie cu finanţare nerambursabilă. Toate aces­te termene extrem de lungi nu fac altceva decât să sporească suspiciunile şi să ne conducă cu gândul la corectitudinea procesului de evaluare. În prezent, cred că prelungirea termenului de contractare se datorează şi lipsei banilor. Cunoscând mecanismul fondurilor structurale, statul membru este cel care va trebui să deconteze la rândul său cu Uniunea Europeană investiţiile deja realizate. Efectele în timp sunt nesemnarea contractelor pentru proiectele câştigate.

Termenul scurt pentru pregătirea proiectelor pentru unele sesiuni de depunere

Unele sesiuni de depunere au un termen de numai 30 de zile pentru pregătirea proiectelor. Este posibil să pregăteşti documentaţiile cu maxim un an înainte, respectiv plan de afaceri şi studiu de fezabilitate, dar nu este posibil să mai îndeplineşti toate criteriile de eligibilitate, care se modifică permanent până în ultima zi de lansare a sesiunii. Ar trebui ca toate aceste modificări să fie realizate cu mai mult timp înainte pentru a putea informa beneficiarul şi re-evalua situaţia.

Şi am să vă dau următorul exemplu, din perspectiva unei firme de consultanţă care trebuie să-şi găsească clienţi cu destul timp înainte şi să le prezinte acestora toate criteriile accesării finanţării nerambursabile. Semnezi un contract şi îi explici beneficiarului care sunt condiţiile, dar de fiecare dată trebuie să îi spui că acestea se pot modifica până la următoarea sesiune de depunere şi că este posibil să nu mai obţină un punc­taj care să îi asigure succesul sau chiar să nu se mai încadreze deloc pentru finanţare.

Modificarea ghidurilor, a condiţiilor de eligibilitate de la o sesiune la alta nu fac altceva decât să facă beneficiarii să renunţe. De fapt cred că acesta este şi scopul acestor incertitudini.

Prea puţini bani pentru investiţii productive

Banii pentru întreprinzătorii privaţi sunt foarte puţini. Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit (APDRP) a anunţat lansarea, în perioada 14 iunie - 15 iulie 2010, a celei de a cincea sesiuni de cereri de proiecte pentru Măsura 312 din cadrul PNDR. Fondurile disponibile pentru Măsura 312 "Sprijin pentru crearea şi dezvoltarea de micro-întreprinderi" sunt de 95.857.420 euro. Suma maximă nerambursabilă ce poate fi acordată pentru finanţarea unui proiect din cadrul Măsurii 312 este de 200.000 euro. Dacă facem un calcul aceşti bani ajung cam pentru 470 de proiecte care accesează maximul sumei, pe care dacă o împărţim la cele 42 de judeţe, rezultă că avem cam 11 potenţiali solicitanţi care ar obţine aceşti bani în fiecare judeţ.

Depunerea proiectelor pentru Măsura 312 se va face la sediile OJPDRP, în intervalul orar 09:00 - 14:00. Solicitantul de finanţare trebuie să îndeplinească cerinţele de conformitate şi eligibilitate menţionate în cadrul Ghidului Solicitantului aferent fiecărei măsuri. Procedura de selecţie va fi afişată pe site-urile www.apdrp.ro, www.madr.ro şi la fiecare CRPDRP şi OJPDRP. Termenul limită de depunere pentru sesiunea de cereri de proiecte aferentă măsurii 312 este: 15 iulie 2010, ora 12.00. Anunţarea rezultatelor pentru cererile de finanţare depuse în cadrul acestei sesiuni se va face după aprobarea Raportului de Selecţie de către Directorul General al Agenţiei de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit (APDRP). APDRP va notifica în scris si prin intermediul paginii de internet www.apdrp.ro şi www.madr.ro pe toţi solicitanţii privind rezultatul evaluărilor cererilor de finanţare depuse de catre aceştia la sediile APDRP.

Informaţii detaliate privind accesarea şi derularea Măsurii 312, din cadrul PNDR sunt cuprinse în "Ghidul Solicitantului".

Obiectivele specifice ale măsurii se referă la:

1. Crearea şi menţinerea locurilor de muncă în spaţiul rural;

2. Creşterea valorii adăugate în activităţi non-agricole

3. Crearea şi diversificarea serviciilor pentru populaţia rurală prestate de către micro-întreprinderi.

Obiectivele operaţionale se referă la:

1. Crearea de micro-întreprinderi, precum şi dezvoltarea celor existente în sectorul non-agricol în spaţiul rural;

2. Încurajarea iniţiativelor de afaceri promovate, în special de către tineri şi femei;

3. Încurajarea activităţilor meşteşugăreşti şi a altor activităţi tradiţionale;

4. Reducerea gradului de dependenţă faţă de agricultură.

În cadrul Măsurii 312 sunt sprijinite investiţiile realizate atât de către micro-întreprinderile existente, cât şi cele nou înfiinţate din sectoarele non-agricole, în spaţiul rural.

Fondurile nerambursabile vor fi acordate beneficiarilor pentru investiţii în active corporale şi/ sau necorporale din domeniul non-agricol după cum urmează:

a) Investiţii corporale (construcţia, modernizarea, extinderea clădirilor în scop productiv). Construcţia, modernizarea, extinderea clădirilor reprezintă investiţii eligibile în cadrul tuturor componentelor măsurii, exclusiv în scopul desfăşurării activităţilor propuse prin proiect (cu excepţia activităţilor cuprinse în Anexa 9A). Nu este permisă modernizarea clădirilor care intră sub incidenţa dreptului de folosinţă - pentru efectuarea activităţii vizate de proiect - precum şi construcţia de clădiri pentru marketingul produselor proprii; dotarea aferentă cu echipamente, utilaje etc., inclusiv achiziţionarea în leasing a acestora);

b) Investiţii necorporale (soft­ware, patente, licenţe etc.), inclusiv achiziţionarea în leasing a acestora.

În cadrul Măsurii 312 se pot realiza următoarele tipuri de investiţii:

i. Investiţii în activităţi non-agricole productive cum ar fi:

- Industria uşoară (articole de pielărie, încălţăminte, lână, blană, tricotaje, produse de uz gospodăresc, produse odorizante etc.);

- În activităţi de procesare industrială a produselor lemnoase - începând de la stadiul de cherestea (ex. mobila);

- Mecanică fină, asamblare maşini, unelte şi obiecte casnice, producerea de ambalaje etc.

ii. Investiţii pentru dezvoltarea activităţilor meşteşugăreşti, de artizanat şi a altor activităţi tradiţionale non-agricole cu specific local (prelucrarea fierului, lânii, olăritul, brodatul, confecţionare instrumente muzicale tradiţionale etc.), precum şi marketingul acestora (mici magazine de desfacere a propriilor produse obţinute din aceste activităţi).

iii. Servicii pentru populaţia rurală cum ar fi:

a. Servicii de croitorie, frizerie, cizmărie;

b. Servicii de conectare şi difuzare internet;

c. Servicii de mecanizare, transport (altele decât achiziţia mijloacelor de transport) protecţie fitosanitară, însămânţare artificială a animalelor, servicii sanitar-veterinare;

d. Servicii reparaţii maşini, unelte şi obiecte casnice.

iv. Investiţii în producerea de energie regenerabilă

Achiziţionarea de echipamente de producere a energiei din alte surse regenerabile decât biocombustibilii.

Prin Măsura 312 intensitatea ajutorului public nerambursabil va fi de pâna la 70%

- 50.000 euro/ proiect dacă beneficiarii sunt persoane fizice autorizate; din totalul cheltuielilor eligibile şi nu va depăşi:

- 100.000 euro/ proiect pentru micro-întreprinderile care îşi desfăşoară activitatea în sectorul transportului rutier;

- 200.000 euro/ proiect pentru alte micro-întreprinderi

Valoarea maxima a sprijinului va fi de:

- 50.000 euro/ proiect pentru cabinet medical individual, cabinet medical veterinar individual, persoană fizică autorizată, întreprindere

familială, precum şi persoanele fizice care declară că se vor autoriza ca persoana fizica autorizată, întreprindere familială;

- 100.000 euro/ proiect pentru micro-întreprinderile care îşi desfăşoară activitatea în sectorul transportului rutier;

- 200.000 euro/ proiect pentru întreprindere individuală, societăţi cooperative meşteşugăreşti de gradul I, societăţi comerciale cu capital privat care pot fi beneficiari ai măsurii, precum şi pentru persoanele fizice care declară că se vor autoriza ca întreprindere individuală.

Pentru a vedea activităţile eligibile conform codurilor CAEN consultaţi Anexa 9 şi 9A - Lista acţiunilor conform codurilor CAEN M312.

Ştirile zilei

Revista
BURSA Construcţiilor

Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

Locuinţe

Piaţa Imobiliară

Amenajări

Materiale

Fotoreportaj

Preţuri

Finanţare

Investiţii

Legea

Internaţional