Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 6 / 2024

Izolaţii: Din ce în ce mai multe opţiuni pentru beneficiari

F.A. Consilier /

Ioannus Anagnostou,general manager "Atlas Corporation"

Ioannus Anagnostou,general manager "Atlas Corporation"

Necesitatea unei locuinţe îşi are sorgintea în faptul că oamenii şi bunurile acestora nu pot să rămână la mila condiţiilor meteorologice. Pentru a ne asigura protecţia în faţa intemperiilor şi, în acelaşi timp, să ne bucurăm de confortul locuinţei, un rol determinant îl au şi materialele de izolaţie. Fie că ne referim la protecţia împotriva infiltraţiilor, frigului sau zgomotelor, găsim o gamă largă de produse care să poată soluţiona aceste probleme.

În privinţa asigurării confortului termic, domnul Florin Popescu, director general Rockwool, atrage atenţia că aerul reprezintă cel mai bun izolator termic. Ca urmare, textura vatei minerale bazaltice folosite de compania Rockwool realizează o izolaţie termică deosebită, pe cale naturală. În cazul în care cerinţele se îndreaptă mai mult în sensul nevoii izolaţiei fonice, se va alege o densitate mai mare a produselor. În plus, întreaga gamă a produselor Rockwool se încad-rează în clasa de reacţie la foc A1, fiind incombustibile. Mai mult, în cazul apariţiei unui incendiu, vata minerală bazaltică de la Rockwool se comportă ca o barieră împotriva focului, prelungind semnificativ efectele ce pot afecta structura de rezistenţă a imobilelor. De asemenea, produsele sunt ecologice, nu reţin apă şi permit în acelaşi timp circulaţia vaporilor de apă, astfel încât apariţia mucegaiului este complet înlăturată. "Capacitatea de a-şi păstra caracteristicile tehnice neschimbate indiferent de condiţiile climatice poate fi unul dintre cele mai importante avantaje ale produselor Rockwool. Fibrele produselor sunt hidrofobizate, nu îngheaţă şi nici nu îşi modifica proprietăţile. De asemenea, produsele nu prezintă contracţii sau abateri dimensionale vizibile, iar prelucrarea, transportul şi punerea în operă este facilă, fiind produse care conţin între 75 şi 95% aer, în funcţie de densitatea aleasă", precizează domnul Florin Popescu.

Domnul Augustin Russu, director general "Baumix" ne vorbeşte despre versatilitatea produselor. Astfel un singur tip de produs, precum hidroizolaţia minerală flexibilă, "MHF82", poate fi aplicat pe suprafeţe foarte variate, de la mortare, tencuieli şi betoane, până la plăci de gips carton şi plăci ceramice rămase de la placări anterioare. De asemenea, izolaţia poate fi aplicată şi pe materiale umede, iar pentru un rezultat perfect, vor fi utilizate benzile de etanşare "BHF 82". De asemenea, hidroizolaţia minerală flexibilă "MHF82" poate fi acoperită cu vopsele acrilice, fie placată cu plăci ceramice, garantând astfel o marjă ridicată de varietate în folosire. "Lărgind paleta aplicărilor produselor noastre, ne adaptăm cerinţelor unei pieţe în continuă expansiune şi evoluţie, în care simplificarea proceselor şi viteza de execuţie reprezintă soluţia rentabilităţii în condiţii de concurenţă acerbă", argumentează domnul Russu.

O altă variantă de termoizolare, propusă de domnul Ioannis Anagnostou, general manager "Atlas Corporation", vizează folosirea sistemului cu polistiren extrudat, produs şi distribuit de companie sub brandul "AplaXFOAM". Printre avantajele utilizării acestui sis-tem termoizolant, domnia sa menţionează conductivitatea termică redusă, rezistenţa excelentă la compresiune şi la factori mecanici, slaba retenţie a apei şi umidităţii şi propietăţile de autostingere. Oferta companiei nu se rezumă doar la această categorie de produse: "Oferim soluţii complete de termo şi hidroizolaţii, finisaje interioare şi exterioare de înaltă calitate", mai spune domnul Anagnostou.

Pe lângă respectarea celor mai înalte standarde de calitate, domnul Adrian Garofeanu, director comercial "Knauf Insulation", mai spune că produsele trebuie să fie, de asemenea, uşor de instalat şi manevrat, să ofere în acelaşi timp confortul şi siguranţa necesare şi să asigure o bună izolare termică şi fonică, astfel încât consumul de energie să fie redus.

Produsele din vată minerală Knauf Insulation asigură izolarea termică, fonică şi protecţie ridicată la incendiu. De asemenea, produsele au marcaj CE, prezintă stabilitate de formă şi volum la schimbările de temperatură, rezistă pe toată durata de viaţă a clădirii, au un conţinut reciclabil ridicat, iar costurile de depozitare şi transport sunt diminuate datorită ambalajului eficient comprimat, explică domnul Garofeanu.

Pe de altă parte, toate componentele unui termosistem trebuie să prezinte garanţia că sunt compatibile, atrag atenţia reprezentanţii Deko Professional. Astfel, sistemul "Dekotherm" pentru izolarea faţadelor oferă atât elementele destinate izolării termice: polistiren expandat; plasă din fibră de sticlă pentru armare; dibluri; profile, cât şi produsele necesare protecţiei şi decorării faţadelor: tencuieli decorative siliconice sau acrilice, în diverse structuri ce pot fi nuanţate în peste 800 de variante. Toate elementele sistemului sunt produse concepute special şi testate pentru o durabilitate pe termen lung a clădirii. În plus, Deko Professional oferă o garanţie de 15 ani, în conformitate cu recomandările tehnice din certificatul sistemului.

În privinţa hidroizolaţiilor, este foarte important şi numărul de variante disponibile, deoarece, în practică, întâlnim situaţii specifice, care impun utilizarea unor materialele diferite, susţine domnul Ovidiu Badea, director coordonator "Mapei România".

"În zilele noastre este relativ uşor pentru orice companie nouă, să înceapă producerea diferitelor tipuri de materialale hidroizolante, pe piaţa materiilor prime regăsindu-se toţi producătorii importanţi. Rămân de verificat totuşi, câteva aspecte foarte importante: caracteristicile mecanice, comportarea în timp şi durabilitatea", explică domnul Badea.

Plecând de la aceste aspecte, hidroizolaţia "Mapelastic" este un sistem bicomponent, compus dintr-un mortar pe bază de ciment şi microsilice, armat dis-pers cu microfibre de poliacrilonitril şi un latex sintetic special în dispersie apoasă. Sistemul, cu marcaj "CE", asigură rezistenţa la apă, elasticitatea permanentă la temperaturi negative sau pozitive şi rezistenţa la hidroliză (capacitatea stratului de hidroizolaţie întărită de a nu permite ca latexul din compoziţia mortarului să fie spălat de apă, astfel reducându-se drastic elasticitatea hidroizolaţiei). În plus, stratul final poate rămâne aparent, se poate placa folosind plăci ceramice sau poate fi acoperit cu vopsele acrilice. "Mapelas-tic" este folosit la structuri din beton ce vor fi permanent în contact cu apa, bazine de apă potabilă, rezervoare de incendiu, piscine şi bazine de înot, terase şi balcoane, sau structuri din beton care sunt expuse la condiţii climaterice vitrege, cu apă şi cicluri de înghet/dezgheţ: pile de poduri, turnuri de răcire, diguri de protecţie. În plus, stratul hidroizolant se comportă şi ca protecţie anticorozivă pentru beton. Hidroizolaţia se ranforsează cu o plasă de fibră de sticlă rezistentă la alcali, iar stratul final armat are o grosime de doar 2 mm. Aplicarea se poate face şi mecanizat, prin pulverizare, în cazul suprafeţelor foarte mari. După întărire, rezultă un strat hidroizolant şi flexibil, capabil să preia mişcările suportului în care pot să apară microfisuri. În plus, utilizând ca armătura "Mapetex Sel", un material neţesut, microperforat, creşte substanţial elasticitatea stratului hidroizolant, precizează directorul "Mapei România".

Pentru a spori confortul locuinţei, adesea locatarii optează pentru montarea parchetului. În acest caz, contează şi asigurarea unei efect de amortizare a zgomotului, subliniază domnul Lucian Mihai, director tehnic "Sika România". În acest scop poate fi utilizat sistemul "Silka AcouBond", compus din salteaua din spumă poliuretanică "Sika Layer-03", cu decupaje amplasate simetric pentru introducerea adezivului şi adezivul "SikaBond-T52 FC", monocomponent, elastic şi cu uscare rapidă, potrivit inclusiv pentru sistemele de incalzire în pardoseală.

Pe de altă parte, domnul Cristian Mărginean, director general "Gecsat", afirmă că produsele oferite asigură calitate la un preţ mai scăzut faţă de produsele similare şi pune accent pe promptitudinea livrării şi posibilitatea de a executa rapid alte dimensiuni decât cele prezente în piaţă.

Vasile Urzică, director tehnic "DAW Benţa România" propune pentru termoizolare plăcile de polistiren expandat "Dalmatina", reprezentând "o combinaţie de perle albe şi grafitate, care îmbină termoizolarea superioară a plăcilor grafitate cu avantajele termodinamice ale plăcilor albe de polistiren, oferind în acelaşi timp importante avantaje comparativ cu plăcile termoizolante standard". Datorită coeficientului de transfer termic de 0,035 W/mpK, plăcile termoizolante "Dalmatina" oferă o eficienţă termică mai ridicată cu 15% la izolaţia faţadelor, precum şi posibilitatea de a reduce în mod corespunzător grosimea stratului de izolaţie. Chiar şi în cazul temperaturilor exterioare ridicate, plăcile termoizolante pentru faţade "Dalmatina" se pot depozita fără probleme şi pot fi aplicate în deplină siguranţă. De asemenea, datorită lipsei sensibilităţii termice, plăcile au o foarte mare stabilitate dimensională. În plus, elimină şi fenomenul de evaporare-uscarea prea rapidă a masei de armare datorat supraîncălzirii, cum se întâmplă în cazul plăcilor grafitate (complet negre), susţine domnul Urzică.

Domnul Cosmin Popescu, marketing manager "Saint Gobain Glass", face următoarele aprecieri cu privire la izolarea termică şi fonică: "Observăm că în ultimii ani temperaturile foarte ridicate din perioada verilor duc la un disconfort foarte mare ce se datorează pe de-o parte supraîncălzirii locuinţei, iar pe de altă parte funcţionării îndelungate a aparatelor de aer condiţionat, acestea din urmă ducând şi la cheltuieli foarte mari de energie. De asemenea, necesitatea sticlelor care să asigure o bună izolare fonică este din ce în ce mai preg-nantă, mai ales în mediul urban unde, în multe cazuri, nivelul zgomotului depăşeşte cu mult pragul admisibil. Îmbunătăţirea gradului de izolare acus-tică, în cazul vitrajelor, se face în principal prin combinarea unor sticle cu grosimi diferite, utilizarea unor sticle speciale cu proprietăţi de izolare acustică sau combinarea celor două metode."

"Saint-Gobain Glass" oferă o serie de sticle care satisfac simultan cele două performanţe, izolare termică şi control solar. De exemplu, sticla de joasă emisivitate (Low-E) SGG Planitherm Ultra N asigură un coeficient de transfer termic de 1.1 W/mpK. Această sticlă este produsă în mod uzual la Călăraşi, într-una din cele mai moderne fabrici ale grupului, explică domnul Cosmin Popescu.

Domnul Florin Popovici, director general "Real Invest" ne vorbeşte despre avantajele utilizării nanotehnologiei în produsul termoizolant Aktivtherm interior, a cărui masă de umplere este formată în principal din microsfere de sticlă 3MTM. Acesta este un produs ecologic, având proprietăţi excelente de permeabilitate la umiditate şi vapori.

Aktivtherm interior reflectă către sursa de provenienţă, în proporţie de 80% radiaţiile termice pe timp de iarnă şi 50-70% din radiaţiile solare pe timp de vară. De asemenea, ridică temperatura suprafeţelor interioare ale elementelor de construcţie cu circa 2 grade Celsius, eliminând premisele formării riscului de condens, este neinflamabil (clasa de reacţie la foc A2) şi ecologic. Are o temperatură de utilizare cuprinsă între -40 grade Celsius şi +150 grade Celsius, fără a-şi schimba proprietăţile declarate. În plus, se aplică rapid şi uşor şi poate fi folosit ca strat de finisaj final, putând fi pregătit în diverse nuanţe de culoare.

În ceea ce priveşte hidroizolaţia, domnul Ionel Căldăraru, administrator "Izomary Grup", menţionează că produsele oferite protejează împotriva infiltraţiilor şi igrasiei, având în acelaşi timp o foarte mare elasticitate, garantată până la 20 de ani.

Domnul Daniel Guzu, director general "Duraziv", ne-a spus că adezivii pentru termoizolaţie Duraziv cu Kauciuc AT 33 si AT 37 au următoarele avantaje, comparativ cu materiale din aceeaşi categorie:

- coeficient de transfer termic mai redus, datorită folosirii unor particule cu pori şi a încorporării de micro-bule de aer în masa adezivului, în momentul preparării. Acest lucru duce la o mai bună izolare termică şi la reducerea efectului de "punte termică" atunci când, accidental, adezivul pătrunde între canturile plăcilor de polistiren;

- coeficient de difuzie a vaporilor de apă mai mare, datorită existenţei unei reţele micro-capilare, ce "conduce" vaporii de apă către exteriorul clădirii. Acest lucru reduce riscul formării de condens la interiorul clădirii sau între polistiren şi perete.

- răşina bazată pe cauciuc, prin dimensiunea moleculară foarte mică, pătrunde în porii plăcii de polistiren, îmbunătăţind atât aderenţa, cât şi rezis-tenţa propriu-zisă a plăcii;

- conţin fibre de mătase sintetică, perfect compatibile cu cimentul şi extrem de rezistente la factorii atmosferici.

La rândul său, mortarul hidroizolant Duraziv cu Kauciuc PM 45 şi combinaţia acestuia cu Duraziv DF 45 Latexul flexibil, au următoarele avantaje:

- tehnologie de ultimă oră, bazată pe creştere secundară în porii substratului care se hidroizolează a cristalelor mixte ciment-silicon. Aceste cristale "închid" porii pentru accesul apei lichide (impermeabilitate la apa lichidă), dar permit accesul vaporilor de apă (permeabilitate la vapori).

- combinaţia cu latex are o flexibilitate deosebită, mult mai bună decât a membranelor bituminoase, având, faţă de acestea, avantajul rezistenţei mecanice mai bune, a aplicării mult mai uşoare şi a rezistenţei la factorii atmosferici (în special la ultraviolete şi la căldura solară).

- faptul că produsul este bazat pe ciment, permite aderenţa şi pe suporturi umede, precum şi pe partea negativă a unei suprafeţe (pe tavanele şi pereţii pivniţelor, subsolurilor etc)

Tendinţă de reducere a preţurilor

Evoluţia preţurilor produselor de termoizolaţie a fost influenţată de trendul general de scădere al industriei de profil. "Nivelul preţurilor pentru materialele Rockwool a avut un trend descendent, asemenea tuturor materialelor de construcţii, rămânând însă în domeniul profitabilităţii. Adaptarea preţurilor a fost făcută ţinând cont de factori precum istoricul colaborării cu clienţii, volumele folosite în cadrul proiectelor şi importanţa proiectelor", ne-a declarat domnul Florin Popescu.

Produsul Knauf Insulation din vată minerală de sticlă cel mai vândut în Româ-nia este "Classic 044 Mini" (18 mp/rola, 50 mm grosime). Un preţ de vânzare orientativ pentru o rolă este de 55 - 60 de lei, cu TVA inclus, ne-a precizat domnul Adrian Garofeanu.

Pentru gama Baumix destinată izolaţiei, preţurile sunt de 195 lei, pentru hidroizolaţia minerală flexibilă "MHF82" la sac de 20 kg, iar în ceea ce priveşte benzile de etanşare, "BHF82", variază între 40 şi 840 de lei, în funcţie de grosime şi de cantitate. Astfel, BHF 82 120-25, banda de etanşare pentru zone cu umiditate mare (băi, duşuri, balcoane), cu grosime de 0,6 mm lăţime de 12 cm şi lungime de 25 m, are preţul de 122,5 lei. Pentru banda BHF 82 170-30, pentru asigurarea intersecţiilor de planuri în zone cu umiditate permanentă (piscine, bazine), având 1,2 mm grosime, lăţime de 17 cm şi lungimea rolei de 30 m, preţul este de 847,42 lei. BHF 82 350x350 - element de etanşare receptori de pardoseală, pentru diametre de până la 250 mm, preţul unei bucăţi de 35x35cm, este de 40.3 lei. De asemenea, tencuiala decorativă minerală "TDM90" se găseşte la preţul de aproximativ 55 lei în varianta albă şi pe la 80 de lei în varianta colorată, la sac de 25 kg, potrivit domnului Russu.

Domnul Ovidiu Badea, director coordonator "Mapei România", menţionează în cazul unui set de 32 kg de hidroizolaţie compusă din mortar şi latex sintetic, un preţ orientativ de aproximativ 80 de euro cu TVA.

Pe un alt palier, domnul Lucian Mihai indică pentru lipirea parchetului cu sis-temul "Silka AcouBond" într-o cameră de 12 mp, un preţ informativ de aproximativ 400 de lei.

Domnul Ioannis Anagnostou, afirmă că în privinţa preţurilor, compania Atlas Corporation s-a axat pe un control al cos-turilor şi al eficienţei, pentru a menţine preţuri competitive, dar asigurând în acelaşi timp produse şi servicii de calitate superioară.

Pe de altă parte, domnul Cristian Mărginean subliniază că preţurile orientative practicate de "Gecsat" sunt mai mici cu circa 10-15% decât ale produselor similare existente pe piaţă.

Reprezentanţii Deko Professional se rezumă la a preciza că preturile sunt aliniate pieţei de profil şi diferă în funcţie de sistemul de finisare ales.

Preţul orientativ de vânzare al produsulului termoizolant Aktivtherm interior către consumatorul final este de 29,9 lei pe mp. Costul manoperei este determinat de modalitatea de punere în aplicare: gletuire, pulverizare sau aplicare cu trafaletele, precizează directorul general "Real Invest".

Oferta de hidroizolaţii "Izomary Grup" este de 30-35 lei pentru monostrat cu membrană de 4,5 APP/SBS, protejată cu ardezie poliester şi de 50-55 lei în dublu strat cu membrană bit V 3 pe nisip şi membrană bit de 4 APP/SBS, cu ardezie strat final. De asemenea, costul este de 15 euro, cu membrană poliuretanică lichidă continuă, fără îmbinări. "Toate operaţiunile incluse nu presupun alte costuri", adaugă domnul Ionel Căldăraru.

Domnul Daniel Guzu, director general "Duraziv", spune că pentru termosistem - inclusiv tencuiala decorativă structurată - preţurile variază între 28,44 şi 30,2 lei/mp + TVA. Preţul pentru Duraziv PM 45 Mortar Hidroizolant - sac 25 kg este de 47 lei + TVA, iar pentru Duraziv DF 45 Latex flexibil - bidon 8kg - preţul este de 94,5 lei + TVA.

Alegerea produselor de calitate asigură beneficiarului economii pe termen lung

Având în vedere multitudinea de produse de izolaţie existente pe piaţă, cu proprietăţi, întrebuinţări şi calitate diferite, cumpărătorul trebuie să ştie ce să aleagă pentru satisfacerea necesităţilor sale. De altfel, cheltuielile legate de întreţinerea casei sunt din ce în ce mai importante. Directorul general Rockwool remarcă faptul că scumpirea constantă a gazelor naturale şi a electricităţii a condus la creşterea facturilor. Astfel, încălzirea şi răcirea unei clădiri sunt principalele surse de consum energetic, responsabile pentru mai mult de două treimi din totalul de energie consumată. Mare parte din acest consum se datorează izolaţiilor termice neadecvate. Printr-o termoizolare corectă, se pot economisi mai mult de 50% din consumurile energetice ale clădirii. Izolaţia corespunzătoare a faţadelor, poate transforma orice spaţiu, rezidenţial sau de lucru, într-un climat potrivit. Dat fiind faptul că, în general, faţadele clădirilor sunt responsabile pentru minim 20% din pierderile termice ale imobilelor, izolarea acestora reprezintă un pas deosebit de important atât în procesul de construire, cât şi în cel de renovare a unui imobil. "Termoizolarea cu produsele Rockwool este o soluţie sigură şi facilă. Gama , excelează atât în izolarea termică, reducând semnificativ costurile pentru întreţinere, dar şi în izolarea fonică. De asemenea, produsele din gamă sunt incombustibile", mai spune domnul Florin Popescu.

Directorul general "Baumix" insistă ca orice beneficiar să ţină cont de faptul că materialele de construcţie se încadrează în categoria produselor speciale, cu instrucţiuni foarte stricte de folosire. "Dacă aceste instrucţiuni nu sunt res-pectate întocmai, nici rezultatul nu va fi unul satisfăcator. De exemplu, în cazul hidroizolaţiei minerale pentru interior , pentru rezultate optime se recomandă curăţarea suprafeţei de aplicare cu scule specifice (prin aspirare, şlefuire etc.). De asemenea, stratul suport trebuie să fie umed până la saturaţie şi să aibă porii deschişi. Produsul nu se aplică pe film de apă, iar în cazul materialelor ultra absorbante (BCA, gips-carton), acestea trebuie amorsate cu grundul . La toate aceste condiţii se mai adaugă parametri precum proporţiile de preparare, temperatura, sau timpul de lucrabilitate, care, dacă nu sunt respectaţi întocmai, afectează în mare măsură rezultatul final", avertizează domnul Russu.

Directorul comercial "Knauf Insulation" este de părere că secretul unei izolări de calitate constă în găsirea materialului izolant potrivit pentru fiecare tip de aplicaţie, pentru a asigura nu doar o eficienţă energetică ridicată a clădirii, dar şi un climat interior agreabil, un mediu igienic şi un confort ridicat. "Recomandăm utilizarea produsului potrivit fiecărei aplicaţii în parte pentru obţinerea de rezultate optime. De exemplu, pentru o izolare fonică performantă a pereţilor interiori, recomandăm produsul din vată minerală de sticlă, TI 140 Decibel. Pentru izolarea termică a pereţilor exteriori, se va opta pentru termosistem cu vată minerală bazaltică Knauf Insulation", argumentează domnul Garofeanu.

Directorul general "Atlas Corporation" ne recomandă alegerea sistemelor complete de termo- şi hidroizolaţii "AplaWallTherm" şi "AplaRoofTherm". "Atât agenţii de vânzări, cât şi departamentul nostru tehnic, sunt la dispoziţia clienţilor, cu informaţii tehnice şi recomandări de aplicare", ne-a declarat domnul Anagnostou.

Reprezentanţii Deko Professional completează că, pentru punerea în operă a unui termosistem, este recomandată angajarea de personal calificat. În plus, beneficiarii ar trebui să aplice tencuieli decorative rezistente la impact şi nu vopsele lavabile.

Pe de altă parte, directorului general "Gecsat" consideră că beneficiarii nu ar trebui să facă economii la calitatea şi performanţele de izolare ale materialelor, fiindcă aceste costuri se vor amortiza rapid prin scăderea cheltuielilor cu utilităţile şi prin sporirea confortului termic şi acustic al imobilelor.

Din altă perspectivă, consultarea temeinică a documentaţiei tehnice la alegerea produsului reprezintă principala recomandare pe care o face directorul coordonator "Mapei România".

Directorul tehnic "DAW Benţa Româ-nia" precizează că pentru a economisi căldura, cel mai mare potenţial îl are montarea unui sistem termoizolant pe faţadă, deoarece până la 75% din întrea-ga pierdere de căldură se datorează pereţilor exteriori neizolaţi. Prin montarea unui sistem termoizolant profesional, beneficiarul poate economisi până la 50% din energie. În plus, această îmbunătăţire creşte valoarea casei, îi completează estetica, asigurând confortul şi climatul din locuinţă. "Produsele de calitate şi un montaj de specialitate merită banii investiţi, deoarece în cazul unei aplicări neprofesionale se pot forma punţi termice, pe unde se pierde căldura şi se generează condens", argumentează domnul Urzică.

Pentru a se obţine un nivel ridicat al confortului este necesar "să se asigure o izolare termică avansată, un grad optim de protecţie solară şi un nivel adecvat al gradului de izolare acustică", accentuează domnul Cosmin Popescu. Alegerea vitrajului trebuie să asigure obţinerea unor economii substanţiale legate de cheltuielile pentru încălzire pe timp de iarnă şi condiţionare a aerului pe perioa-da verilor fierbinţi. În plus, se elimină disconfortul şi o serie de probleme medicale ce apar datorită expunerii la aerul condiţionat.

De asemenea, trebuie să se urmăreas-că obţinerea unui confort acustic în interior.

Produsele şi soluţiile oferite de "Sai-nt -Gobain Glass" asigură maximum de confort termic, solar şi acustic, mai spune reprezentantul companiei.

Pentru rezultate cât mai bune, domnul Florin Popovici recomandă beneficiarilor să izoleze locuinţa atât la exterior, cât şi la interior: "Izolând la interior se asigură temperaturile minime pe suprafeţele interioare ale elementelor de construcţie, pentru evitarea riscului de condens şi asigurarea confortului termic optim. La interior nu recomandăm termoizolarea cu materiale clasice pentru că, datorită grosimii acestora, punc-tul de rouă se mută între izolaţie şi pereţi, favorizând formarea condensului şi a igrasiei în mai puţin de 2-3 ani. Izolând cu Aktivtherm interior căldura este reflectată către interior, spaţiul fiind încălzit mult mai repede şi foarte important, nu se pierde nimic din spaţiul util".

Din punctul de vedere al domnului Ionel Căldăraru, pentru o izolare cât mai eficientă trebuie avute în vedere calitatea materialului utilizat, dar şi pregătirea suprafeţei de aplicare în mod corespunzător.

Domnul Daniel Guzu, director general "Duraziv", recomandă beneficiarului care urmăreşte o izolaţie cât mai eficientă:

1. Pentru termoizolaţie:

- să folosească un polistiren suficient de dens (minim EPS80), astfel încât sis-temul să reziste la tensiuni mecanice şi termice;

- adezivul folosit să aibă aderenţa bună, iar masa de şpaclu să fie suficient de flexibilă (la apăsare moderată cu degetul, să nu apară fisuri);

- grosimea masei de şpaclu (obţinută din unu sau două straturi) să fie mai mare de 4 mm. În niciun caz nu este acceptabil ca "forma" plasei de fibră de sticlă să fie vizibilă după aplicarea masei de şpaclu;

- toate suprafeţele de beton (stâlpi, grinzi, centuri, plăci etc.) să fie izolate suplimentar, preferabil cu un strat de aceeaşi grosime, dar din polistiren extrudat, astfel încât să nu existe suprafeţe mai "reci" în interiorul locuinţei, pe care ar putea să condenseze vaporii de apă;

- aplicarea termosistemului (absolut toate etapele) nu se va face pe vreme ploioasă (se reduce aderenţa adezivilor, iar tencuielile decorative pot suferi decolorări şi pete), precum şi la temperaturi ce depăşesc 30 grade C (risc de fisurare a termosistemului).

2. Pentru hidroizolaţie:

- suportul trebuie verificat şi curăţat foarte bine de bucăţi care nu aderă şi de praf (trebuie curăţat cu aspiratorul);

- toate fisurile trebuie lărgite şi umplute în prealabil cu un mortar de reparaţie sau chiar cu produsul hidroizolant;

- întotdeauna prima aplicare a produselor hidroizolante se face cu pensula sau bidineaua, insistând mult, prin mişcări circulare, ca produsul să pătrundă bine în pori;

- colţurile şi muchiile dintre perete şi podea se vor arma cu fâşii de plasă de fibră de sticlă sau ţesătură cauciucată, care trebuie încastrate într-un strat de produs hidroizolant;

- abia după ce s-au efectuat aceste operaţiuni, se poate trece la aplicarea straturilor ulterioare cu produs hidroizolant, fie tot prin pensulare, fie cu gletiera, astfel ca stratul final să fie de minim 3 mm.

Efervescenţă de produse noi

În pofida crizei economice care a afectat şi industria materialelor de construcţie, toţi principalii producători şi importatori de materiale izolante au introdus recent pe piaţă sau pregătesc lansarea unor produse noi.

Domnul Florin Popescu, director general "Rockwool", spune că gama de produse a companiei este în permanentă creştere, pentru a răspunde cererilor care apar din partea clienţilor. Astfel, în ultimul an, "Rockwool România" a lansat pe piaţa produse cum ar fi cele din categoria "dual-density", respectiv "Monrock Max E" (plăci de izolaţie rezis-tente la acţiunea forţelor concentrate pentru acoperişuri tip terasă destinate spaţiilor industriale), "Frontrock Max E" (plăci de izolaţie pentru termosisteme) sau "Rockmin" (produs pentru izolaţii universal, cu proprietăţi termice îmbunătăţite şi volum ambalat comprimat, pentru eficientizarea transportului).

O altă abordare constă şi în obţinerea de produse mai ecologice. Astfel, Knauf Insulation a lansat încă de la mijlocul anului trecut noua generaţie de vată minerală obţinută cu ECOSE Technology, în procesul de producţie nefiind adăugate formaldehide sau fenoli. În plus, produsul este mai uşor de manipulat şi de tăiat şi contribuie la îmbunătăţirea calităţii aerului din interiorul clădirilor, spre deosebire de vata minerală tradiţională, însă păstrând performanţele de izolare termică şi fonică. "Knauf Insulation este prima companie din lume căreia i s-a acordat în martie 2010, distincţia Eurofins Indoor Air Comfort GOLD Standard. Acesta este cel mai cuprinzător certificat valabil în prezent şi îndeplineşte toate criteriile stabilite la nivel european cu privire la calitatea aerului din interiorul clădirilor. De asemenea, a fost optimizat procesul de ambalare pentru produsul Classic 044, astfel încât spaţiul necesar depozitării a fost redus cu 66%. Toate aceste beneficii oferite de produsele Knauf Insulation nu au afectat şi preţul de vânzare, astfel încât acestea sunt oferite la preţuri competitive", ne asigură domnul Adrian Garofeanu, director comercial Knauf Insulation.

În privinţa produselor introduse pe piaţă în 2009 sau care urmează să fie lansate în 2010, domnul Ioannis Anagnostou, director general Atlas Corporation ne-a declarat: "În 2009, în ciuda crizei, am introdus produse noi în gama Apla (AplaLux Kitchen&Bathroom - vopsea lavabilă de interior cu proprietăţi speciale anti-mucegai, AplaSuperSaten - glet de finisaj pe bază de ipsos, AplaHydroCoat - emulsie bituminoasă hidroizolatoare gata preparată), care au fost primite foarte bine în piaţă. Pentru 2010, pregătim alte câteva noutăţi. Astfel, în gama de produse pentru izolaţii vor apărea două produse noi, cu o elasticitate foarte mare, destinate în special hidroizolării teraselor, balcoanelor şi altor suprafeţe circulabile".

Printre noutăţile promovate de Baumix în acest an se numără "TDM90" - tencuială decorativă minerală colorată în masă. Aceasta este flexibilă şi rezis-tentă la şocuri mecanice, are o permeabilitate excelentă la vaporii de apă şi poate fi aplicată în două tipuri de structuri: periată sau zgâriată. Se utilizează în principal la finisarea suprafeţelor de beton, tencuieli, gleturi, plăci de gips-carton sau compozite pe bază de ciment, atât la interior, cât şi la exterior. Datorită rezistenţei la foc, este frecvent folosită şi la realizarea sistemelor de termoizolaţie bazate pe vată minerală. "TDM90" este disponibilă în alb şi 56 de tonuri pastel. Deoarece tencuiala este colorată în masă, nu necesită vopsirea suplimentară, precizează domnul Augustin Russu.

"Sika" a introdus pe piaţa din România sistemul de lipire elastică a parchetului "Sika AcouBond", care combină avantajele lipirii în cordoane şi cele ale montării în suspensie, compus dintr-o saltea de spumă fonoizolantă şi adeziv elastic. Salteaua reduce nivelul zgomotului transmis în camera aflată dedesubt, iar adezivul elastic diminuează zgomotul din camera unde este folosit, deoarece împiedică vibraţiile libere ale întregii pardoseli. În ansamblu, vibraţiile şi zgomotul sunt reduse cu până la 50%. Acest sistem permite de asemenea montarea parchetului pe suprafeţe mari, fără a necesita rosturi de dilataţie, adaugă domnul Lucian Mihai, director tehnic "Sika România".

În acest an, Deko Professional urmează să lanseze o gamă largă de produse noi. Sezonul a debutat cu noua tencuială "Ready Mix", disponibilă în 32 de nuanţe şi având o flexibilitate ridicată, proprietăţi de auto-curăţare şi rezistenţă la îmbătrânire. În plus, produsul prezintă o garanţie de 30 de ani la culoare, potrivit reprezentanţilor companiei.

În viitorul apropiat, compania "Gecsat" şi-a propus să introducă pe piaţă paneluri rigide din vată minerală de sticlă, a afirmat domnul Cristian Mărginean, director general Gecsat.

În privinţa noutăţilor lansate de "DAW Benţa România", domnul Vasile Urzică menţionează sistemul termoizolan pentru faţade "Carbon Edition", din gama "Caparol". Acesta prezintă rezistenţă la factorii de mediu şi durată de viaţă îndelungată. "Fibrele de carbon pe care le utilizăm la produsele noastre premium, au un efect aproape miraculos de blocare a fisurilor prin intermediul legăturilor create. Faţadele se menţin astfel frumoase mai mult timp", subliniază domnul Urzică.

Pentru zona expusă a soclului unei clădiri, va fi folosită masa de armare "CarboNit", un material bi-component, dezvoltat pentru a face faţă utilizării intensive în zonele expuse ploii, precum şi solicitărilor extreme de ordin mecanic. Rezistenţa la impact este de 50 Jouli, de 15 ori mai mare decât în cazul unei mase de armare obişnuite, susţine directorul tehnic "DAW Benţa România".

Sistemul propus este completat de vopseaua "CarboSol", din noua generaţie de vopsele de faţadă de la "Caparol". Produsul se evidenţiază prin caracteris-tici fizico-constructive optime de protecţie ridicată la intemperii, concomitent cu o permisivitate ridicată la vaporii de apă. Îndeosebi la variaţiile mari ale temperaturii, întăritorul din fibră de carbon din compoziţia "CarboSol", conferă un maxim de stabilitate. Vopseaua de faţadă este recomandată ca strat final pentru toate tencuielile minerale, cele pe bază de răşini sintetice, finisate sau nefinisate, vopsele silicatice vechi, vopsele de dispersie mate şi sisteme de termoizolaţie intacte, explică domnul Vasile Urzică.

Domnul Cosmin Popescu menţionează printre noutăţile aduse pe piaţă de Saint Gobain Glass gama largă de sticle SGG Cool-Lite ST, cu ajutorul cărora poate fi obţinut gradul de protecţie solară ideal. Totodată, aceste sticle sunt disponibile într-o gamă largă de culori în reflexie. SGG Planitherm 4S, concept "4 Anotimpuri", asigură o izolare termică identică faţă de cea a sticlei SGG Planitherm Ultra N, respingând în acelaşi timp peste 57% din energia directă de la soare. Această sticlă este ideală pentru aplicaţii rezidenţiale, case, vile, apartamente, reabilitări termice. SGG Cool-Lite SKN, sunt sticle înalt selective, foarte performante care, în afara izolării termice şi protecţiei solare avansate, asigură şi un aport ridicat de lumină naturală, fiind foarte potrivite pentru aplicaţii nerezindenţiale, faţade, clădiri de birouri.

Sticlele speciale pentru izolare acustică sunt din gama SGG Stadip Silance. Acestea sunt sticle de tip laminat în care folia de laminare are rol de ecran acustic.

Administratorul "Izomary Grup" precizează că noutatea promovată de societate constă în hidroizolaţii poliuretanice lichide.

Domnul Daniel Guzu, director general "Duraziv", spune că după numai un an de la începerea producţiei, Duraziv lansează un nou trend în piaţa de adezivi - mortare îmbunătăţite cu un ingredient inovator, Kauciucul. Acest ingredient îmbunătăţeşte cele mai importante două atribute pe care trebuie să le aibă un adeziv - durabilitatea în timp, susţinută de o aderenţă deosebită, atât la suport, cât şi la placă - şi lucrabilitatea superioară (uşurinţa în aplicarea produsului).

Proprietăţile fundamentale ale Kauciucului sunt legate de dimensiunea foarte mică, de nivel nano-molecular, a particulelor constituente. Acestea au capacitatea de a migra şi pătrunde foarte uşor şi foarte profund în suport şi în materialul de placare, realizând o legătură foarte rezistentă şi durabilă în timp.

Ştirile zilei

Revista
BURSA Construcţiilor

Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

Locuinţe

Piaţa Imobiliară

Amenajări

Smart City

Fotoreportaj

Preţuri

Finanţare

Investiţii

Consilier

Companii

Internaţional