Peste 12 milioane mp de spatii in centre comerciale vor fi livrate in Europa in 2013 si 2014, preconizeaza consultantul DTZ.
Prin aceste livrari, stocul total de centre comerciale va ajunge la 136 milioane mp. Cel mai recent raport Property Times Europe Shopping Centres evidentiaza faptul ca redresarea economiei europene va avea un impact pozitiv asupra vanzarilor cu amanuntul din Europa, in perioada 2014 - 2018 fiind prognozata o crestere de 1,7% pe an. Aceasta reprezinta o evolutie de la procentul de -0,6 inregistrat in ultimii cinci ani.
Magali Marton, Head of CEMEA Research comenteaza: "Anticipam ca in urmatorii doi ani Turcia va totaliza 50% din dezvoltarile de centre comerciale din Europa, cu peste 6 milioane mp de spatii noi de retail planificate a fi finalizate pana in 2015. Turcia este urmata de Europa Centrala si de Est cu 1,2 milioane mp spatii noi de retail, in aceasta regiune Polonia detinand cel mai mare volum de spatii comerciale noi, cu un total de 944.000 mp. Franta completeaza top trei cu 1milioane mp".
In privinta vanzarilor cu amanuntul, cele mai mari rate de crestere sunt anticipate pentru tarile Baltice cu o evolutie medie de 4,5%. Dintre cele trei piete principale, Marea Britanie va inregistra o revenire puternica a vanzarilor cu amanuntul, cu o crestere anuala de 2,5% anticipata pentru perioada 2014-2018. In Franta si Germania, unde vanzarile au fost modeste in ultimii cinci ani (+0,1%), se asteapta o crestere a acestora la 1,3%, respectiv 1,2%.
Se disting insa variatii de la tara la tara in ceea ce priveste stocul de centre comerciale. Comparativ cu media europeana de 287 mp /1.000 de locuitori, tarile Nordice, tarile de Jos si Lituania au un stoc excedentar de 400 mp/1.000 locuitori. In contrast, in Ucraina, Romania, Ungaria si Turcia piata centrelor comerciale este sub-dezvoltata, stocul per mia de locuitori variind de la 53 la 188 mp. In aceste tari este in continuare loc pentru dezvoltarea de noi centre comerciale, decalajul fata de media europeana fiind unul semnificativ.
In aceasta regiune, Polonia face nota discordanta, apropiindu-se de media europeana ca urmare a numeroaselor dezvoltari de proiecte din ultimii cinci ani. Acest lucru poate insemna, de asemenea, ca dezvoltarile noi vor fi limitate sau cel putin vor fi facute in mod selectiv, pentru a evita surplusul.
Pietele identificate ca "emergente", desi au potential pentru dezvoltarea de noi centre comerciale, oferta fiind scazuta, vor avea o crestere moderata a vanzarilor cu amanuntul, prognoza pe termen scurt si mediu fiind sub media europeana. in aceasta categorie sunt incluse orase din Benelux, Franta si Germania.