Platforma ROFMA: Educaţia în facility managementul românesc
Sectorul serviciilor de administrare, întreţinere şi operare a clădirilor, sau mai pe scurt de property & facility management, a apărut în România cu doar 10-12 ani în urmă, înregistrând an de an o creştere semnificativă a cifrei de afaceri. În acest context, formarea de specialişti în domeniul facility managemen, precum şi educarea pieţei, sunt esenţiale atât în creşterea calităţii serviciilor prestate, cât şi în afirmarea unor noi meserii, recunoscute la nivel internaţional şi tot mai căutate la noi în ţară.
Ca organizaţie reprezentativă, Asociaţia Română de Facility Management (ROFMA) şi-a stabilit ca scop prioritar dezvoltarea unei platforme educaţionale proprii sectorului de facility management, platformă ce are la bază o viziune pe termen lung de creştere a competenţelor în acest domeniu.
Activităţile concrete ce conturează această platformă educaţională se împart în două mari categorii care se adresează atât furnizorilor de servicii de facility management, cât şi beneficiarilor acestor servicii (proprietari de clădiri, corporaţii multinaţionale, bănci, furnizori de servicii de infrastructură sau lanţuri de retail).
Prima categorie se referă la învăţământul vocaţional pe care ROFMA îl dezvoltă, prin cursuri organizate pentru pregătirea specialiştilor în domeniu.
A doua categorie se referă la ansamblul de workshopuri, seminarii şi mese rotunde, axate pe teme specifice, menite să promoveze în România cele mai noi tehnologii, proceduri şi aplicaţii la nivel mondial.
A. Învăţământul vocaţional. Primul curs de facility management organizat de către ROFMA
La începutul acestui an, ROFMA a lansat primul său curs de facility management, organizat în colaborare cu REUG - Real Estate User Group din cadrul Universităţii Tehnice din Viena.
Un număr de 20 de cursanţi, din zona de middle management, reprezentând atât furnizori de servicii de facility management, cât şi beneficiari ai acestor servicii (Archibus, ASIROM Vienna Insurance Group, BAT, BCR Real Estate, BSS, Coral Construct, EMCT, Ericsson, Frigotehnica, ISS, Sonnae Sierra, UTI Construction & FM, WeCare), au parcurs 11 zile de curs, împărţite în patru module ce au acoperit toate domeniile ce compun facility managementul ca abordare holistică. Cursul le-a oferit participanţilor o mai bună înţelegere a tuturor proceselor de FM, contribuind la dezvoltarea unui limbaj comun în domeniu.
Poate cel mai bine a reuşit să sintetizeze beneficiile acestui curs chiar coordonatorul academic al acestuia, prof. Alexander Redlein de la Universitatea Tehnică din Viena, membru al conducerii asociaţiei Europene de Facility Management (EuroFM) şi unul dintre cei mai cunoscuţi specialişti în domeniu la nivel internaţional:
"Sunt în principal două beneficii pentru participanţii la acest curs: însuşirea celor mai recente tehnici şi cunoştinţe de management în domeniul FM la nivel european, precum şi obţinerea unui material substanţial, prin conţinutul amplu de informaţii din cursul tipărit". Legat de obiectivele cursului, prof. Redlein a evidenţiat şi o altă faţetă a reuşitei acestui curs: "Lucrând împreună, învăţăm despre tehnici şi aplicarea lor, despre relaţiile cu toţi clienţii prin discuţii şi schimburi de idei. Este importantă amplificarea relaţiei dintre specialiştii locali şi cei vest-europeni, dobândirea expertizei şi concentrarea pe performanţă. În România se constată o relaţie mai personală, mai umană. Noi, în Occident, suntem mai tehnici. Prin schimbul de experienţă, beneficiul este de ambele părţi".
Plecând de la succesul primului curs şi de la interesul foarte mare stârnit de acesta, începând cu luna septembrie, ROFMA lansează a doua serie a cursului său de Facility Management. Se va pune un mai mare accent pe aplicaţiile practice şi, mai ales, pe realizarea de vizite la diferite clădiri reprezentative, pentru a vedea în mod concret funcţionarea diverselor echipamente sau derularea unor servicii specifice. Ca şi la prima serie, cursul se va bucura de prezenţa atât a unor importanţi lectori străini (Austria, Germania, Ungaria), cât şi a unor specialişti români atraşi prin contribuţia membrilor ROFMA. La finalizarea acestuia, participanţii vor putea primi un certificat de facility manager recunoscut de către ROFMA.
B. Workshopurile ROFMA. Know-how şi networking
Încă din primul an de funcţionare, ROFMA şi-a dezvoltat un program propriu de workshopuri specializate pe anumite teme, menite atât să ofere accesul specialiştilor români în FM la cele mai noi evoluţii internaţionale în domeniu, cât şi să reprezinte o platformă eficientă de dialog între toţi jucătorii din piaţa de profil din România.
În cei trei ani de existenţă ai asociaţiei, aceste workshopuri au tratat subiecte precum clădirile verzi, securitatea şi siguranţa clădirilor, mentenanţa tehnică, sistemele de management al clădirilor (BMS), asigurarea performanţelor optime a sistemelor de încălzire-răcire şi ventilaţie (HVAC).
Venirea toamnei marchează organizarea de către ROFMA a unui nou workshop, în data de 19 septembrie 2012, având ca titlu: "Securitatea la incendiu, subiect fierbinte în activitatea de facility management".
Se vor aborda teme de interes precum:
PContextul legislativ, standarde şi acreditări;
PRiscuri posibile în cazul neimplementării unui sistem eficient de securitate la incendiu;
PAplicaţii şi bune practici în domeniu;
PTendinţe, noi tehnologii şi provocări în domeniul securităţii la incendiu.
Ca şi întregul sector de facility management din România, activitatea educaţională în domeniu se află la început. ROFMA, printr-o viziune clară şi o platformă unitară, îşi afirmă implicarea efectivă şi pe termen lung în pregătirea specialiştilor într-unul dintre cele mai dinamice şi pline de potenţial sectoare ale economiei româneşti.
Mai multe detalii despre cursurile şi workshopurile ROFMA pot fi obţinute vizitând site-ul asociaţiei: www.rofma.ro .