Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 5 / 2024

Praktiker România vrea să reintre pe profit, la finalul anului

Companii /

Praktiker România vrea să reintre pe profit, la finalul anului
  • document ataşat apasă aici pentru a descărca.

    Omul de afaceri de origine turcă Omer Susli a preluat, la începutul anului 2014, reţeaua de magazine Praktiker din ţara noastră, reţea care a trecut ulterior printr-un program de restructurare şi de repoziţionare a brandului Praktiker pe piaţa de DIY (do-it-yourself - n.r.).

    Praktiker România a avut, anul trecut, o creştere a vânzărilor de peste 3% faţă de anul 2015, potrivit oficialilor companiei, care susţin că rezultatele financiare vin în contextul unei scăderi de 4,8 procente a pieţei construcţiilor, în aceeaşi perioadă. Afacerile companiei Praktiker România s-au ridicat, anul trecut, la 137 milioane de euro, un nivel similar anului 2015.

    În prezent, Praktiker are 1700 de angajaţi în cele 23 de oraşe unde există unităţi de vânzare şi o ofertă de 400 de locuri de muncă disponibile. Domnul Omer Susli a avut amabilitatea să ne ofere un interviu despre activitatea Praktiker România şi despre planurile de viitor ale companiei.

    (Interviu cu domnul Omer Susli, proprietar Praktiker România)

    "Nu recomand Bursa de la Bucureşti pentru omul de rând"

    Creştere a vânzărilor de peste 3% faţă de anul 2015

    Reporter: Cum apreciaţi activitatea Praktiker România de la preluare şi până în prezent?

    Omer Susli: Din momentul în care am preluat business-ul Praktiker România, adică de la finalul lunii februarie 2014, compania a reintrat pe o traiectorie ascendentă. După 4 ani consecutivi de scădere, anul 2014 a fost, practic, primul care a adus o creştere. Vorbim de o apreciere de aproximativ 3,2% faţă de anul precedent, iar trendul ascendent s-a menţinut şi în anii următori. Praktiker a crescut, în condiţiile în care concurenţa a deschis foarte multe magazine şi chiar au intrat în piaţă doi jucători mari internaţionali.

    După această etapă de stabilizare a business-ului, am încercat să ne dăm seama ce anume îşi doreşte clientul Praktiker şi cum putem veni în întâmpinarea nevoilor sale. Astfel, am început să implementăm o serie de măsuri, care, până acum, s-au dovedit a fi câştigătoare.

    O contribuţie importantă în evoluţia business-ului o are, de exemplu, strategia de remodelare a magazinelor. Am investit aproximativ 600.000 de euro pentru fiecare unitate, iar ecourile pozitive le-am resimţit încă de la primul magazin modernizat şi redeschis - magazinul Vitan din Bucureşti. Vânzările în aceste magazine modernizate au crescut şi am constatat majorări de 40%, până la 60%.

    De asemenea şi magazinul nostru online, lansat anul trecut, performează, aproape la nivelul unui magazin Praktiker offline, iar vânzările continuă să crească.

    Pentru anul 2016, ne bucurăm de o creştere totală a vânzărilor de peste 3% faţă de anul 2015.

    Reporter: Care a fost cifra de afaceri Praktiker România anul trecut, faţă de 2015 şi ce cifră de afaceri preconizaţi pentru acest an?

    Omer Susli: În 2016, Praktiker România a înregistrat o creştere a vânzărilor de peste 3% faţă de anul 2015. Rezultatele financiare pozitive vin în contextul unei scăderi de 4,8 procente a pieţei construcţiilor, în aceeaşi perioadă.

    Pentru 2017 sperăm la o continuare a trendului de creştere şi avem o prognoză de 8-9% majorare faţă de anul trecut. În primul trimestru am închis cu creştere, în condiţiile în care am avut o iarnă lungă, iar construcţiile au stagnat. Ne aşteptăm ca, la finalul anului, să reintrăm pe profit.

    Reporter: Cum a evoluat piaţa de bricolaj din România, anul trecut, şi cum preconizaţi că va fi anul acesta?

    Omer Susli: Întreaga piaţă a construcţiilor a înregistrat, anul trecut, o uşoară depreciere, de 4,8 procente, însă, pentru 2017, sperăm la o revenire a trendului pozitiv. În ciuda acestei scăderi, rezultatele Praktiker România şi creşterea vânzărilor cu peste 3% mă bucură şi pot spune că 2016 a reprezentat un an al consolidării financiare pentru compania noastră.

    Reporter: Ce cotă de piaţă deţine Praktiker în ţara noastră?

    Omer Susli: În ultimii patru ani, Praktiker România a reuşit să îşi consolideze poziţia locală, având un nivel de notorietate de peste 98%. Pentru noi este extrem de important să ştim că avem clienţii aproape, că sunt receptivi la toate schimbările pe care le implementăm şi că Praktiker le poate furniza toate soluţiile de care au nevoie - fie că sunt amatori sau profesionişti în domeniu.

    Informaţii concrete cu privire la cota de piaţă vom putea avea în momentul în care se vor cunoaşte rezultatele tuturor jucătorilor din piaţă, dar estimăm în jur de 6-7%.

    Reporter: Care credeţi că sunt atu-urile Praktiker România, comparativ cu ceilalţi jucători de pe piaţă?

    Omer Susli: La Praktiker, le oferim clienţilor atât produse în exclusivitate, care se găsesc doar în magazinele noastre din ţară, cât şi preţuri competitive pe piaţă. Am fost premiaţi cu locul 1 de ICERTIAS Elveţia, cu distincţia "BEST BUY AWARDS" în 2015, semn că toţi clienţii noştri apreciază calitatea produselor noastre.

    În plus, există multe game extinse în magazinele noastre (de ex: lămpi, covoare), unde suntem lideri şi avem în plan dezvoltarea şi mai multor produse marcă proprie cu un raport foarte bun calitate-preţ.

    Facem lunar o analiză între preţurile produselor noastre şi ale concurenţilor. 80% dintre produse sunt mai ieftine la noi decât la competitori. Prin sistemul nostru de fidelizare meseriaşii acumulează puncte şi beneficiază de dis-count 12% la produsele cu preţ întreg.

    Reporter: Câte magazine deţineţi şi câte doriţi să mai deschideţi?

    Omer Susli: În prezent, avem 27 de magazine în 23 de oraşe din ţară. Praktiker România este în permanenţă în căutare de noi oportunităţi de dezvoltare şi pentru anul acesta avem în plan deschiderea a 1-2 unităţi în Bucureşti. Momentan analizăm opţiunile şi oportunităţile pentru a fi siguri că facem cea mai bună alegere.

    O contribuţie semnificativă în evoluţia business-ului pentru anul 2017 o va avea şi strategia de remodelare a magazinelor. Investim aproximativ 600.000 de euro pentru fiecare unitate. Astfel, până la finalul acestui an dorim să ajungem la un număr de 20 de magazine Praktiker modernizate şi redeschise, din cele 27 existente la nivel naţional.

    Reporter: Ce produse noi aţi adus în magazinele Praktiker România?

    Omer Susli: La momentul preluării Praktiker avea 25.000 de articole listate, iar acum avem 40.000, incluzând: decoraţiuni pentru interior şi exterior, produse de grădinărit şi materiale de amenajări, produse sanitare, mobilă, electronice şi electrocasnice. Produsele care nu fac rulajul, la câteva luni, se delistează.

    O noutate a acestui sezon o reprezintă gama de grădină Einhell pe care am introdus-o în portofoliul de produse Praktiker: maşini de tuns iarba, trimmere, motosape, motocultivatoare sau hidrofoare. În plus, avem colecţii noi la mobilierul de grădină (produse sezoniere), colecţii noi pentru gresie, lămpi, covoare.

    Reporter: Ce ne puteţi spune despre magazinul online? Cum evoluează vânzările? În ce proporţie vindeţi din magazinul online faţă de magazinele offline?

    Omer Susli: Magazinul online deschis de Praktiker România în luna aprilie a anului trecut are un traseu pozitiv, fiind în continuă creştere. În prezent, oferta online include peste 20.000 de produse, urmând să dezvoltăm şi opţiunea Click and Collect pentru clienţii din toată ţara, care vor să economisească timpul petrecut în magazin. Estimăm că în luna iunie va fi disponibilă şi această opţiune. Momentan, magazinul online se apropie de vânzările pe care le efectuează un magazin Praktiker offline, iar nivelul vânzărilor continuă să crească. În plus, creăm în permanenţă noi atribute şi funcţionalităţi care să vină în sprijinul clienţilor noştri care preferă această modalitate de achiziţie: Click and collect, din iunie 2017, care va aduce de la noi metode de curierat până la noi metode de plată.

    Deocamdată livrăm coletele de la un singur magazine, dar avem în plan să livrăm de la trei magazine în curând.

    Reporter: Câţi angajaţi are Praktiker România?

    Omer Susli: În prezent, numărul angajaţilor Praktiker se ridică la 1700 la nivelul celor 23 de oraşe unde există unităţi de vânzare. Dacă îi adunăm şi pe cei din posturile externalizate (securitate, curăţenie, tehnic, transporturi) sărim de 2700 de angajaţi. Avem şi o ofertă de 400 de locuri de muncă disponibile. Vorbim, în special, de posturi pentru lucrători comerciali şi casieri, dar şi posturi pentru sediul central - analişti financiari, auditori interni, operatori şi asistenţi achiziţii.

    În 2016 am luat decizia de a le creşte salariile şi beneficiile angajaţilor noştri. Nu doar pentru a ne alinia trendului pieţei, ci şi pentru a-i menţine aproape de companie, pentru că reprezintă pentru noi o resursă valoroasă.

    Reporter: Care este valoarea totală a investiţiilor pe care le-aţi făcut în România şi care a fost sursa de finanţare? Dar în Praktiker?

    Omer Susli: Sursele de finanţare au fost atât prin credite bancare, cât şi proprii. La Praktiker România am investit în diverse direcţii precum remodelarea magazinelor - direcţie în care continuăm să investim şi anul acesta, în lansarea magazinului nostru online, în dezvoltarea unui sistem de fidelizare a meşterilor, în stocurile de produse şamd. De curând am cumparat două magazine - Ploieşti şi Constanţa. Avem încredere în România şi continuu facem investiţii aici. Băncile au încredere în noi şi ne dau credite pentru investiţiile Praktiker. Şi celelalte afaceri pe care le avem în România se dezvoltă şi investim în continuare.

    Reporter: Ce alte business-uri mai deţineţi în ţara noastră?

    Omer Susli: Este vorba despre Search Chemicals SRL - în domeniul materialelor de construcţii, Romtextil SA - producţie de fibre textile, Astek - producţie de vopsele, Prefab Construct - fabrică de cărămizi, Tempo Invest - fabrică de cretă măcinată şi transport rutier, Travel Tips - turism, Aflux Publiprod SA Bucureşti - firmă de distribuţie a filmelor.

    Reporter: Care sunt problemele cu care vă confruntaţi în activitatea din ţara noastră?

    Omer Susli: România este încă o ţară în plină creştere şi dezvoltare şi există multe oportunităţi de business aici. N-aş putea spune că m-am confruntat cu anumite probleme - oamenii sunt deschişi la nou, clienţii sunt educaţi şi apreciază un raport bun calitate-preţ, trebuie doar să-ţi găseşti poziţionarea potrivită pe piaţă. Cu toate acestea, sunt câteva aspecte mai problematice precum costul chiriilor pe mp sau lipsa forţei de muncă prin prisma plecării românilor peste hotare.

    Reporter: Cum a influenţat reducerea TVA activitatea dumneavoastră?

    Omer Susli: În mod evident, reducerea TVA-ului a avut un impact pozitiv pe piaţă, mai ales în rândul consumatorului, care va resimţi diferenţa în propriul buzunar pe termen lung. Consumul a crescut simţitor, chiar dacă reducerea este doar de 4%, în urma acestei reduceri românii au început să consume mai mult. A fost o măsură binevenită şi, ca orice micşorare de taxe, nu poate avea decât efecte benefice pentru populaţie.

    Reporter: Ce măsuri aţi luat pentru contracararea efectelor crizei economice?

    Omer Susli: Eu sunt de părere, totuşi, că orice criză aduce cu sine şi nişte oportunităţi. Trebuie doar să fim deschişi pentru a le vedea şi pentru a le exploata în consecinţă. Desigur, au fost momente dificile pentru toată lumea şi criza economică nu este deloc uşor de gestionat. Dar experienţa în zona de business şi intuiţia m-au condus exact acolo unde trebuia.

    Nu am avut niciodată încredere în sintagma "criză economică". A fost o criză financiară, nu economică şi nu a fost valabilă pentru România. A pornit din America în 2008, iar în 2009 s-a simţit şi aici. Dar piaţa din America era saturată, în schimb piaţa românească nu. Băncile din România au închis robinetul de credite şi a fost ca un bulgăre de zăpadă. Toată lumea astepta să se termine criza. Suntem în 2017 şi încă aşteaptă. Dar noi am muncit mult şi am profitat de această perioadă în favoarea noastră.

    Reporter: Care este opinia dumneavoastră cu privire la finanţarea prin bursă?

    Omer Susli: Eu sunt economist de meserie. Cu siguranţă pentru companiile care se finanţează prin bursă este un avantaj pentru dezvoltarea companiei. În schimb, dacă te uiţi în partea cealaltă, cum spunea Obama: "Bursa de la New York este cel mai mare cazino al lumii". Unul pierde, altul câştigă. Pentru cine are 5-10 lei în plus, nu sugerez să joace la bursă pentru că s-ar putea să-i piardă. Sunt unii care cu asta se ocupă zilnic şi pot câştiga, dar pentru omul de rând nu recomand. Mai ales că Bursa din Bucuresti este foarte mică şi nu are rulaj cât ar trebui.

    Ştirile zilei

    Revista
    BURSA Construcţiilor

    Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

    Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

    Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

    În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

    Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

    Locuinţe

    Piaţa Imobiliară

    Amenajări

    Materiale

    Fotoreportaj

    Preţuri

    Finanţare

    Investiţii

    Legea

    Internaţional