"S-a tras frâna de mână în anumite segmente din construcţii"
Piaţa Imobiliară / 07 septembrie 2023
Deşi nu se poate vorbi despre o criză în domeniul imobiliar, cel puţin nu una asemănătoare celei din 2008, totuşi sunt anumite segmente din construcţii unde s-a tras frâna de mână, este de părere Dragoş Vlagali, directorul general al Bauindustry DC, care-şi exprimă credinţa că abilitatea jucătorilor din acest sector îl va salva de la un colaps.
"Dacă Guvernul continuă în sensul modificării taxelor care vor impacta şi domeniul construcţiilor, atunci finalul de an nu va arăta tocmai bine. Mă aştept la crearea de panică în rândul jucătorilor din industrie şi implicit la creşteri de preţuri şi probabil la punerea pe hold a anumitor proiecte, fapt care nu va ajuta economia din România", ne-a transmis Dragoş Vlagali, în cadrul unui interviu. Compania pe care o conduce, Bauindustry DC, activează în piaţa distribuiţiei de materiale de construcţii.
(Interviu cu Dragoş Vlagali, directorul general al Bauindustry DC)
Reporter: INS a publicat situaţia autorizaţiilor de construire din prima jumătate a anului, numărul acestora scăzând cu aproape 25%. Cum se simte acest trend în piaţa materialelor de construcţii?
Dragoş Vlagali: Analizând, prin comparaţie, statistica oferită publicului de către INS şi realitatea din piaţa de construcţii, am observat o diminuare a cererii venite din partea dezvoltatorilor imobiliari încă de la începutul acestui an. Observând trendul finalului de an 2022, ne-am adaptat politica de vânzări şi ne-am dezvoltat divizia online prin lansarea, în luna februarie a acestui an, a magazinului www.platformadeconstructii.ro, accesând astfel consumatorul casnic, micii meseriaşi, proiectanţii, arhitecţii etc. De asemenea, am investit foarte mult şi în diversificarea clienţilor B2B pe care i-am atras din zona constructorilor şi arhitecţilor care au proiecte în retail, şcoli şi spitale, hoteluri, crame etc. Nu trebuie să uităm însă că proiectele rezidenţiale începute în anii trecuţi au continuat, totuşi, reprezentând pentru noi un segment încă important pe care ni-l dorim să revină în prim-plan cu forţa anilor trecuţi.
Reporter: Consideraţi că acesta este începutul unei crize în domeniu?
Dragoş Vlagali: Nu putem vorbi despre o criză în domeniul imobiliar, cel puţin nu una asemănătoare celei din 2008. S-a tras frâna de mână pe anumite segmente din domeniul construcţiilor, dar am credinţa că abilitatea jucătorilor din acest domeniu îl va salva de la un colaps. Este adevărat că şi taxele despre care vorbesc guvernanţii, creditele imobiliare atât de greu de accesat, fluctuaţiile pe zona preţurilor materialelor de construcţii şi, nu în ultimul rând, instabilitatea socială, datorată totuşi războiului de la graniţă, sunt factori care afectează domeniul în care compania noastră BAUINDUSTRY DC, activează. Noi suntem foarte atenţi cu cheltuielile, încercăm să ne păstrăm clienţii şi partenerii, ba mai mult, permanent investim în noi produse de tip private label care să ne ofere o versatilitate şi o poziţie sigură în piaţa în care activăm. Nu vreau să cred că toate celelalte zone în care încă se mai investeşte nu vor putea ţine pe linia de plutire acest domeniu al construcţiilor, care are o pondere importantă în economia României pe toate planurile ei.
Reporter: Cum au evoluat preţurile din sectorul materialelor de construcţii, în primele şapte luni ale acestui an?
Dragoş Vlagali: Anul a debutat cu majorări de preţuri pentru toate tipurile de materiale de construcţii. Acest fapt a determinat o contractare a pieţei şi o scădere a vânzărilor şi pe fondul unui domeniu rezidenţial deja slăbit. Văzând efectul măririlor de preţuri, producătorii de materiale de construcţie şi-au regândit politica şi au început să reducă din preţuri la anumite produse, să apeleze la campanii promoţionale, tocmai pentru a nu pierde clienţii. În ceea ce ne priveşte, am încercat să păstrăm cât mai scăzute preţurile, să negociem cu partenerii în aşa manieră încât să nu punem presiune atât de mare pe bugetul clienţilor noştri care, mai ales pe segmentul B2B, sunt deja clienţi fideli cu care lucrăm încă de la început şi pe care dorim să îi sprijinim, deoarece acest domeniu nu poate exista în absenţa unuia dintre jucători (proiectant/arhitect-investitor-constructor/meseriaş-distribuitor de materiale de construcţie).
Reporter: Dinspre ce segment vin cele mai multe solicitări (birouri, rezidenţial, industrial, comercial)?
Dragoş Vlagali: Dacă ar fi să facem un top al vânzărilor pe care BAUINDUSTRY DC le-a avut în 2023, în primele opt luni, acesta ar arăta în felul următor:
Locul 1- domeniul retail;
Locul 2 - domeniul rezidenţial (ansambluri rezidenţiale începute în anii trecuţi);
Locul 3 - domeniul construcţiilor aparţinând persoanelor fizice (prin intermediul magazinului nostru online www.platformadeconstructii.ro);
Locul 4 - domeniul reabilitărilor (şcoli, grădiniţe, spitale, drumuri etc);
Locul 5 - domeniul industrial.
Reporter: Cum au evoluat vânzările în această perioadă şi ce tendinţe sunt în piaţă, atât din partea cererii, cât şi în ceea ce priveşte oferta?
Dragoş Vlagali: Pentru BAUINDUSTRY DC, primele opt luni ale anului 2023 au adus creşteri ale vânzărilor cu 35% comparativ cu 2022. În ceea ce priveşte tendinţele, noi investim foarte mult în zona de inovaţii şi de aceea permanent ne îmbunătăţim oferta cu materiale noi, inovative create special să uşureze munca constructorilor din România. Astfel, am adus, încă de la începutul anului, din Germania, în regim de private label, o folie extensibilă/fixă BAUProtekt, care păstrează suprafeţele curate în timpul vopsirii venind astfel ca o alternativă la folia de plastic lipită cu bandă adezivă care lasă urme atunci când este desprinsă, creând astfel neplăceri atât constructorilor, cât şi beneficiarilor. Păstrând aceeaşi direcţie de business, ne mărim permanent gama de produse, studiem producătorii din Europa pentru a veni cu produse revoluţionare şi suntem deschişi la parteneriate, tocmai de aici vine avantajul nostru competitiv. Am observat de asemenea că, consumatorul român vrea şi alege produse care sunt mai uşor de folosit, chiar dacă plătesc uneori mai mult. Ba mai mult, constatăm că se dezvoltă interesant zona vânzărilor online pe segmentul cumpărătorului casnic (persoane fizice, meseriaşi).
Reporter: Care sunt perspectivele pieţei de profil?
Dragoş Vlagali: Dacă Guvernul continuă în sensul modificării taxelor care vor impacta şi domeniul construcţiilor, atunci finalul de an nu va arăta tocmai bine. Mă aştept la crearea de panică în rândul jucătorilor din industrie şi implicit la creşteri de preţuri şi probabil la punerea pe hold a anumitor proiecte, fapt care nu va ajuta economia din România. Am, însă, credinţa că orice s-ar întâmpla în sectorul taxelor, noi, antreprenorii vom reuşi să depăşim şi această provocare pentru a continua dezvoltarea începută în anii pre-pandemici. Într-o formulă corectă, în care aceste taxe nu vor intra în vigoare, mă aştept să nu înregistrăm creşteri de preţuri ale materialelor de construcţii până la finalul anului, iar cererea să crească.
Reporter: Mulţumesc!