Materialele de construcţii ecologice vor prinde din ce în ce mai mult teren
Materiale / 14 iunie 2023
Un concept unic în România, lansat în anul 2014 cu scopul de a revoluţiona comerţul clasic cu materiale de construcţii, Vindem-ieftin.ro a încheiat anul 2022 cu o cifră de afaceri de 15 milioane de euro. "Planul nostru este să atingem pragul de 100 de milioane de euro în 2028. Practic, ne dorim să ajungem la fiecare client ce construieşte şi să îi fim alături la fiecare etapă", ne-a spus Cosmin Răileanu, CEO şi fondator Vindem-ieftin.ro, în cadrul unui interviu.
În opinia acestuia, materialele de construcţii ecologice vor prinde din ce în ce mai mult teren, această piaţă fiind acum estimată la 2% din totalul vânzărilor de materiale de profil din ţara noastră.
(Interviu cu domnul Cosmin Răileanu, CEO şi fondator Vindem-ieftin.ro)
Reporter: De când activaţi pe piaţa noastră de profil?
Cosmin Răileanu: Vindem-ieftin.ro este un concept unic în România, ce a fost lansat în 2014 cu scopul de a revoluţiona comerţul clasic cu materiale de construcţii. Modelul nostru de business ilustrează expresia celei mai puternice revoluţii în domeniu din ultimii 100 de ani.
Compania elimină costurile mari de logistică, stocare şi manipulare multiplă şi face direct legătura dintre fabrică şi clientul final, fără ca produsele să mai treacă prin depozitele unui magazin de bricolaj. Este o modificare radicală a modelului de business consacrat, care în engleză se numeşte disruption.
În cei nouă ani de activitate am reuşit să atragem peste 300 de furnizori excepţionali şi peste 75.000 de clienţi ce au scutit timp şi mai ales bani. Suntem singura companie din România care vinde beton la cifă cu o reţea naţională de peste 100 staţii. Oferim toată gama de materiale de construcţii: de la materiale pentru structură şi fundaţie, învelitori şi sisteme complete pentru acoperiş, termoizolaţii până la materiale pentru finisajele interioare şi exterioare. Cumperi totul dintr-un singur loc, de la prima cărămidă şi până la ultimul bec. Consultanţa este mereu gratuită pentru toţi clienţii, indiferent dacă vor cumpăra sau nu de la noi.
Am încheiat anul 2022 cu o cifră de afaceri de 15 milioane de euro. Planul nostru este să atingem pragul de 100 de milioane de euro în 2028. Practic, ne dorim săajungem la fiecare client ce construieşte şi să îi fim alături la fiecare etapă.
Reporter: Care sunt caracteristicile specifice francizei ce stă la baza activităţii dumneavoastră?
Cosmin Răileanu: Depozit Virtual este conceptul pe care l-am lansat în urmă cu un an şi jumatate şi înlocuieşte cu succes clasicul Depozit de materiale de construcţii. Este o afacere la cheie destinată freelancerilor pasionaţi de inovare, cu un cost de activare de 1190 euro. Cu alte cuvinte, depozitul fizic care vinde acum materiale de construcţii se va transforma în viitor în virtual. Depozitul Virtual este singura franciză de materiale de construcţii din România care atrage cei mai remarcabili vânzători cu experienţă sub umbrela brandului creat în nouă ani de activitate.
Orice persoană cu spirit antreprenorial şi talent în vânzări poate deveni partener îşi poate stabili singur marjele comerciale, având doar un computer şi un telefon, are autonomie şi libertatea de a lucra de oriunde. Ideea a avut un răspuns puternic şi, de la zece astfel de depozite virtuale plănuite pentru 2022, au fost activate 30. În următorii ani vom activa 200 de depozite virtuale şi vom extinde conceptul în două ţări europene.
Reporter: Cum au primit consumatorii acest tip de afacere?
Cosmin Răileanu: Consumatorul final nu a fost afectat de această schimbare. Noi am făcut transferul meseriei de consultant angajat, către cea de Depozit Virtual. Paşii, procedurile şi fluxul de lucru au rămas neschimbate. Clienţii au înţeles economia de timp, importanţa consultanţei, negocierea preţurilor şi avantajele comerţului online. Fiecare listă de materiale trimisă de un client este alocată unui Depozit Virtual cu care stabileşte detaliile, negociază preţurile produselor în funcţie de cantitate şi de zona de livrare, iar apoi rămân în contact pentru orice informaţie sau nevoie ulterioară. Depozitul Virtual este locul unde clienţii câştigă bani, timp şi beneficiază de consultanţă tehnică de specialitate.
Reporter: Ce evoluţie are cererea pe acest segment şi din ce zone vine aceasta cu preponderenţă?
Cosmin Răileanu: Cei care au preluat un Depozit Virtual au experienţă anterioară în vânzări, iar unii chiar în domeniul în care activăm şi noi. Cât despre consumatorul final, aceştia vin din zone variate, atât din România, cât şi din Europa.
Reporter: Care este profilul clientului dumneavoastra?
Cosmin Răileanu: Profilul clientului ar putea fi ilustrat de persoane care construiesc (civil sau industrial) sau renovează şi pentru care transparenţa este importantă.
Clienţii care apelează la noi economisesc timp şi bani. Nu mai sunt nevoiţi să alerge prin depozite şi hipermarketuri pentru a găsi cel mai bun preţ, ci pot comanda orice au nevoie din confortul casei. Tot procesul se realizează telefonic, iar marfa este livrată direct din fabrică la adresa clienţilor. În medie, un client ajunge să economisească chiar şi 20% la o listă întreagă de materiale. Depinde foarte mult de cantitate, produs şi stocurile furnizorilor din momentul respectiv.
Reporter: Ce diferenţe există între preţurile materialelor de construcţii comercializate în mod tradiţional şi costurile materialelor pe care le vindeţi dumneavoastră (daca există)?
Cosmin Răileanu: În domeniul materialelor nimeni nu are cel mai bun preţ tot timpul. Există fluctuaţii mari de preţuri şi stocuri. De aceea noi sfătuim clienţii ca înainte să achiziţioneze să aibă în faţă mereu minim trei oferte.
Cel puţin noi avem sute de exemple când diferenţele între oferte au fost şi peste 25%, pentru că cei ce le vindeau se bazau pe lipsa de experienţă a clienţilor sau pe comoditatea lor. Suntem într-o perioadă în care clienţii nu îşi mai permit să amestece într-o lucrare manopera cu materialele, pentru că lipseşte transparenţa şi aşa apar pierderile pentru beneficiar.
Aşa cum am menţionat mai sus, clienţii plătesc doar preţul materialelor, nu şi costurile de logistică, manipulare sau stocare care se regăsesc în preţul de la raft al unui depozit clasic. Preţurile variază în funcţie de cantitate şi zona de livrare şi pot fi chiar şi cu 10-15% mai ieftine comparativ cu un depozit clasic.
Nu suntem un magazin online chiar dacă activam online şi aşa ar părea. Preţurile noastre nu sunt fixe, ci între două variabile de minim şi maxim, iar clientul lasă pe site doar o listă cu materialele de care este interesat sau doar etapa la care este construcţia. Vânzarea se va face cu un Depozit Virtual cu care clientul poate negocia preţul şi condiţiile.
Suntem primul market network din România, iar pentru noi cele două sloganuri "Vindem ieftin pentru că vindem mult" şi "Vindem mult pentru că vindem ieftin" transmit clar direcţia pe care ne-am ales-o în această piaţă.
Reporter: Cum apreciaţi evoluţia pieţei construcţiilor?
Cosmin Răileanu: Scumpirile din ultimul an s-au reflectat inclusiv în preţurile apartamentelor, iar dorinţa de accesare a unui credit imobiliar pe 30 de ani s-a diminuat considerabil. Prin urmare, vom asista la o încetinire a pieţei imobiliare atât din punct de vedere al şantierelor deschise, proiectelor livrate, dar şi al tranzacţiilor.
Reporter: Ce tendinţe există în piaţa pe care activaţi?
Cosmin Răileanu: Materialele de construcţii ecologice vor prinde din ce în ce mai mult teren. În România, această piaţă este estimată la 2% din totalul vânzărilor de materiale de profil. Cifra este în continuă creştere, producătorii din domeniu urmărind cu interes dezvoltarea de produse şi soluţii eco-friendly, ceea ce va duce la o dublare a ponderii vânzării de produse ecologice până la finele anului 2024. Cele mai vândute materiale de construcţii ecologice au fost vata din lână de oaie, cărămida eco, vopseaua lavabilă sau linoleumul biodegradabil.
Reporter: Credeţi că urmează o nouă criză în domeniu?
Cosmin Răileanu: În virtutea situatiei create de razboi, asistăm în ultima perioadă la o calmare a preţurilor în piaţă, acest lucru fiind datorat prin faptul că importatorii români şi-au mutat interesul către zone industriale din Orientul Apropiat, astfel că deficitul de materie primă şi materiale de construcţii a reuşit să fie acoperit prin importurile din aceasta zonă.
Reporter: Cum vedeţi perspectivele sectorului?
Cosmin Răileanu: Oamenii au devenit mai interesaţi de construirea caselor în regie proprie decât de achiziţia unui apartament cu două camere printr-un credit pe 30 de ani. Astfel de proiecte vor lua avânt în perioada următoare. Visul oricărui om este să aibă o casă şi o grădină, iar cei mai mulţi urmează lanţul clasic: chirie, apartament, casă. Pe fondul scumpirilor din segmentul rezidenţial, clienţii sunt tot mai tentaţi să îşi construiască propria casă pe pământ, încurajaţi de altfel şi de sistemul de lucru hibrid în care nu mai este atât de necesară o prezenţă la birou.
Reporter: Mulţumesc!