Polistiren Produsele de slabă calitate induc în eroare clienţii prin denumirile comerciale
Statistic vorbind, din experienţa anilor trecuţi, întotdeauna în primul semestru al anului se înregistrează vânzări mai mici de polistiren decât în cel de-al doilea semestru. Ca urmare a sezonalităţii punerii în operă a polistirenului, perioada de vârf este în a doua parte a anului.
În acest context, vânzările Austrotherm din prima jumătate a anului se situează la acelaşi nivel cu cele din perioada similară a anului trecut, ne-a spus domnul Laurenţiu Istrate, Director General Austrotherm. Domnia sa susţine că, potrivit datelor pe care le deţine, importul de materie primă în primele patru luni ale acestui an a scăzut, ceea ce face ca nivelul constant al vânzărilor Austrotherm să ofere motive de a privi cu optimism spre activitatea din a doua jumătate a anului.
Şi Bogdan Roman, director general Hirsch Porozell, spune că vânzările companiei pe care o reprezintă au fost aproximativ la acelaşi nivel cu cele de anul trecut.
În schimb, vânzările Adeplast în segmentul polistiren au înregistrat o creştere semnificativă (+97%), practic o dublare faţă de valoarea aferentă perioadei similare din 2012, spune Octavian Nicula, manager produse termoizolante, Adeplast. Aceasta ca urmare a pornirii noilor capacităţi de producţie de la Oradea şi Roman, a creşterii exportului către Ungaria şi Austria, precum şi a creşterii cotei pe piaţa internă.
Intrarea în producţie a noilor capacităţi ale Adeplast a fost resimţită pe piaţa internă de către ceilalţi producători. Astfel, în ciuda situaţiei acceptabile din primele cinci luni, se pare că începând cu luna iunie, aceştia se confruntă cu o restrângere a cererii. "Cauzele acestui fenomen sunt date de lipsa cu desăvârşire a lucrărilor de reabilitare termică finanţate de stat şi de apariţia unor noi capacităţi de producţie care absorb şi ele o parte din cererea şi aşa destul de slabă", confirmă Bogdan Roman, director general Hirsch Porozell.
Produsele de calitate proastă invadează piaţa
Producătorii recunosc la unison că principala problemă cu care se confruntă în prezent este dată de invazia pieţei cu produse de calitate proastă şi, implicit, ieftine. Consumatorul neavizat este în mai mare pericol ca oricând să fie înşelat. Şi polistirenul de calitate slabă este tot alb, la fel cu cel de calitate bună, atrage atenţia Bogdan Roman, director general Hirsch Porozell.
Mai multe produse conţin în denumirea comercială formulări ce pot induce în eroare cumpărătorii, în sensul sugerării unei calităţi superioare celei care se comercializează în fapt, susţine şi domnul Laurenţiu Istrate, Director General Austrotherm. Domnia sa dă ca exemplu produsul "polistiren expandat ABC 70", care include o trimitere evidentă la EPS 70, produs recomandat pentru termoizolaţii la exteriorul clădirilor. Materialele cu denumiri asemănătoare "ABC 70" sunt însoţite de eticheta care conţine codul de identificare produs impus de standardul SREN 13163, pentru păstrarea aparenţei de legalitate, susţine domnul Istrate Însă, la o verificare atentă a acestui cod de identificare, se constată corespondenţa cu EPS 50, material inferior din punct de vedere calitativ EPS 70. Totodată, domnul Istrate consideră că o altă mare problemă o reprezintă utilizarea de produse neconforme din punct de vedere al standardului de calitate.
Nu în ultimul rând, lipsa proiectelor de reabilitare pune în mare dificultate piaţa de polistiren. Dacă în anii trecuţi piaţa de desfacere pentru polistiren o constituiau construcţiile noi rezidenţiale, odată cu lipsa fondurilor alocate acestora, targetul s-a redefinit spre lucrările de reabilitare termică. "Pe fondul unui calm datorat lipsei campaniilor politice s-a diminuat mult şi amploarea pe care o luaseră aceste lucrări. Sperăm însă că a doua jumătate a anului va impulsiona lucrările de reabilitare termică şi că evoluţia va fi ascendentă", menţionează Laurenţiu Istrate, Director General Austrotherm.
Din punctul de vedere al Adeplast, problemele cu care se confruntă sunt întârzierea sau blocarea plăţilor de la beneficiari şi, într-o oarecare măsură, faptul că încă sunt activi furnizori de materiale neconforme. "Aceasta din urmă nu aş încadra-o la capitolul dificultăţi pentru că aceşti producători sunt prea mici ca să ne creeze dificultăţi, dar este o situaţie care deranjează şi bulversează consumatorul final. Credem că instituţiile abilitate - ISC, Protecţia Consumatorului - ar trebui să fie mai drastice în această privinţă", spune Octavian Nicula, manager produse termoizolante la Adeplast.
Uşoare creşteri de preţ faţă de anul trecut
Preţurile medii de vânzare sunt influenţate în proporţie de 70-80% de costul materiei prime pentru polistiren. Dacă adăugăm şi fluctuaţiile de curs valutar putem discuta, prin urmare, despre o uşoară creştere, tendinţă valabilă şi pentru următoarele luni, conform informaţiilor primite de la furnizorii de materie primă, afirmă Laurenţiu Istrate, Director General Austrotherm.
Faţă de anul trecut, în acest an preţurile medii de vânzare au fost mai mari cu circa 10% din cauza evoluţiilor mereu ascendente ale costurilor materiei prime (monomerul de stiren), precizează şi Bogdan Roman, director general Hirsch Porozell.
La Adeplast, preţurile s-au menţinut în linii mari la fel ca anul trecut. "Desigur la concurenţi de-ai noştri au fost încercări de majorare la început de an urmate de replieri. Noi ne-am menţinut în politica de preţuri anterioară şi chiar dacă eforturile investiţionale din acest an sunt semnificative nu am transferat această «povară» în preţuri, ci am suplinit-o prin eforturi interne de creştere a productivităţii şi diversificarea gamei de produse" menţionează, Octavian Nicula, manager produse termoizolante la Adeplast.
Speranţe pentru 2013
Laurenţiu Istrate, Director General Austrotherm: "Chiar dacă începutul de an a fost mai puţin animat în privinţa lucrărilor de termoizolare, aşteptăm cu interes relansarea lucrărilor în acest sens şi demararea unui sezon la capacitate maximă. Suntem optimişti şi încrezători în priviţa deblocării fondurilor alocate lucrărilor de termoizolare şi, mai ales, în ceea ce priveşte evoluţia pieţei produselor de calitate corespunzătoare".
Octavian Nicula, manager produse termoizolante Adeplast: "Sperăm ca piaţa să îşi menţină nivelul de creştere a cererii şi ne dorim o fluidizare a fluxului de plăţi de la beneficiarii finali (mai ales cei de stat) către furnizorii de materiale".